EXCLUSIV! Vicepreședintele ANPC, Vera Mitran: „Am avut comisariate întregi închise din cauza infectărilor”

EXCLUSIV! Vicepreședintele ANPC, Vera Mitran: „Am avut comisariate întregi închise din cauza infectărilor”

ANPC a fost una dintre instituțiile-cheie în timpul pandemiei de coronavirus, iar conformitatea măștilor de protecție, dar și modul în care au fost respectate normele de igienă la nivelul operatorilor economici și instituțiilor publice au constituit elemente esențiale în gestionarea crizei medicale. Vicepreședintele ANPC, Vera Mitran, vorbește acum, în exclusivitate pentru INVESTIGATORIA despre provocările pandemiei, privind retrospectiv către anul pandemic 2020.

Reporter: Cum a complicat pandemia lucrurile, din punctul de vedere al activității ANPC?

Vera Mitran: Pandemia a complicat destul de mult lucrurile întrucât în primele Ordonanțe militare ANPC a fost prins ca organ de control în acestea și a avut în prima linie comisarii care vegheau la aplicarea corectă a măsurilor transcrise în ele. Au fost momente destul de complicate, când am avut comisariate întregi închise din cauza infectărilor cu coronavirus a comisarilor trimiși să inspecteze piețele, magazinele alimentare. Atât eu, cât și președintele ANPC am mers direct în piețe să vedem dacă se respectă distanța de 2 m, dacă oamenii aplică dezinfectant pe mâini, dacă sunt puse dispozitive cu dezinfectant la intrarea în piață, dacă se poarta masca, etc.

R. Cum s-au desfășurat controalele în anul pandemic 2020 și care au fost cele mai surprinzătoare abateri constatate?

V.M. Controalele în anul 2020 s-au desfășurat după prima lună, bineînțeles când era o noutate pentru toată lumea ce însemna să păstrezi distanța, să veghezi și la sănătatea consumatorului, dar și a oamenilor din subordine, într-o ordine și o normalitate aproape de perioada în care nu exista pandemia. Și spun asta, că am procedat la anumite măsuri interne care au dat repede răspunsul dorit, astfel, am lăsat echipe pe teren, am lăsat echipe în birouri și alte echipe care rezolvau reclamațiile din telemuncă. Astfel am reușit și o oarecare scădere a numărului de funcționari fizic în birou și am participat în continuare la soluționarea reclamațiilor, dar și la controalele obișnuite conform tematicilor noastre de control anuale.

R. Cum vi s-a părut că s-au adaptat operatorii economici la cerințele de igienă impuse de pandemie?

V.M.: Și pentru operatorii economici a fost o noutate, și noi am încercat să venim în sprijinul lor pentru ca ei sa se adapteze repede la măsurile impuse și să fie fără sancțiuni. Astfel, au fost organizate întâlniri cu operatorii economici în vederea consilierii pe regiuni, evident cu respectarea măsurilor de 40 de oameni într-o sală, cum prevedea atunci legea, sau am făcut consiliere și online. În principal operatorii economici au înțeles și s-au conformat în urma acestor consilieri, întrucât noi am explicat cât se poate de clar că ANPC nu este doar o autoritate de control, ci este o autoritate care veghează la echilibru între consumator și operatorul economic.

R. O mare parte a achizițiilor populației au trecut în online, oamenii au renunțat de exemplu sa mai cumpere haine din magazine fizice.

V.M. Da, asa este și pentru acești oameni noi pe pagina ANPC am venit cu sfaturi pentru ca aceștia să nu fie înșelați. De exemplu, să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect și complet privind datele sale de identificare, caracteristicile esențiale ale produsului; prețul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, modalitățile de plată și de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului, existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului. Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Recomandarea ANPC este aceea ca oamenii să verifice prețurile, pentru că există site-uri care afișează preturi comparative pentru același produs. Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale etc) trebuie să respecte următoarele reguli de fixare și publicitate a prețurilor: orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Consumatorul trebuie să fie, în primul rând, informat.

R. Câte plângeri au fost primite pe linia aceasta, a produselor achizitionate din magazine virtuale și cam care e practica de solutionare în general?

V.M. Numeric acum nu dețin statistica acum, însă ar fi aproximativ 300. Pentru soluţionarea reclamaţiilor privind produsele achiziționate online, comisarii ANPC trebuie să desfășoare activitatea de identificare a operatorului economic care a comercializat produsul, după care, dacă acesta are sediul social sau  punctele de lucru în România, controlul se desfășoară la aceștia. În cazul în care operatorii economici au sediul în alt stat membru, reclamațiile individuale sunt redirecționate către Centrul European al Consumatorului din România care încearcă să rezolve pe cale amiabilă, luând legătura cu omologii din statul membru în care își are comerciantul rezidența.

R. Au existat afirmatii chiar din ANPC legate de conformitatea măștilor de protecție comercializate pe piață. Cât de mare e, de fapt, problema? S-a rezolvat ea între timp?

V.M. În ceea ce privește măștile se pot afirma următoarele: pe piață există trei categorii de măşti. Este vorba despre măști care sunt dispozitive medicale care intră în domeniul Agenţiei Naționale a Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale, măști echipamente individuale de protecție care intră în domeniul Inspecției Muncii și „acoperitori faciali de utilizat în colectivitate” care nu se încadrează nici în grupa de la poziția 1 și nici în grupa de la poziția 2, găsindu-se într-o zonă nearmonizată. Fată de produsele categoria a treia, ANPC a elaborat un proiect de Ordin menit a reglementa această categorie de produse, astfel încât consumatorul să fie informat și să poată alege în cunoștintă de cauză și să poată fi protejat. Proiectul a fost pus în transparența decizională și acum își urmează spre aprobare parcursul legal la nivelul Comisiei Europene și a Statelor membre în vederea aprobării .

R. Cum ati descrie anul precedent, din perspectiva activității dumneavoastra în ANPC?

V.M. A fost o activitate intensă, desfășurată într-un an greu, de pandemie, în care ANPC a reușit zic eu să facă față unei provocari imense, și anume să se mențină drept o autoritate de control, consiliere dar mai ales de importanță strategică de veghere a pieței. Eu, în calitate de vicepreședinte ANPC, am reușit, zic eu, să-mi îndeplinesc misiunea într-un mod onorant de a coordonona activitatea celor patru regiuni din subordine care acoperă jumătate de țara: Galați, Prahova, Iași și București – Ilfov, asa cum spuneam mai devreme, într-un an greu în care toți am învățat pe pielea noastră ce înseamnă pandemia, distanțarea socială, mediul online în toate formele (comerț, învățământ, webinarii, s.a) și mai ales aplicarea măsurilor care au ca scop ieșirea din zona COVID și reintrarea în normalitate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.