joi, iunie 20, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăȘtiri Interne“Păcatul originar” din Șotărie sau ce se întâmplă când un sculptor, un...

“Păcatul originar” din Șotărie sau ce se întâmplă când un sculptor, un designer și un arhitect intră într-un bar…

Un sculptor, un designer și un arhitect intră într-un bar... Pare un început de banc, dar, de fapt, e un început de artă neconvențională, pregătită cu grijă de designerul Otilia Chitic, sculptorul Titus Ivan și arhitectul Bogdan Curteanu în Șotăria din Iași, unul dintre mai mici baruri din România. Acolo amatorii de artă neconvențională pot descoperi sensuri personale într-un basorelief care reinterpretează păcatul originar. “The Sin of Wonder” este denumirea acestui proiect de artă neconvențională într-un spațiu neconvențional, integrată perfect în structura evenimentului Romanian Creative Week.

The Sin of Wonder este, în realitate, mai mult decât o poveste spusă pe un basorelief. E un fel de meditație profundă asupra sensului omului în lume și asupra sincerității pe care el o manifestă în tot ceea ce alege să facă: să muște mărul, să bea un shot, să construiască o idee într-un spațiu inedit sau, pur și simplu, să fie.

Un sculptor, un designer și un arhitect intră într-un bar…” este chiar premisa colaborării celor trei artiști, Otilia Chitic, Titus Ivan și Bogdan Curteanu, într-o încercare de a defini păcatul modern și atitudinea față de el, prin filtrul experiențelor  noastre actuale.

Ca să ajungi la Șotărie, trebuie să treci printr-un coridor.

Ei bine, acel coridor a devenit pentru cei trei artiști care intră în bar spațiul neconvențional de expresie a creativității lor. Combinând elemente de artă, design luminos, arhitectură interioară și antreprenoriat, ei au realizat un basorelief la scară largă care reinterpretează tema cunoașterii și păcatului originar într-un tunel care face legătura între social și familiar.

Povestea conceptului o explică, însă, cel mai bine, unul dintre creatorii lui, și anume designerul Otilia Chitic.

Pe lângă faptul că sunt designer și iubesc arta, eu sunt și un mare susținător al antreprenoriatului, pentru că eu sunt antreprenor de la 19 ani pe diverse direcții. Oamenii ar trebui să înțeleagă “The Sin of Wonder”, pornind de la ideea că este un spațiu neconvențional în care se întâmplă arta. Ideea asta de muzeu e cea mai bine înțeleasă de public, cu specificul ei, cu restricțiile ei, mă rog, cu totul. Dar pe lângă muzeu, există și alte spații neconvenționale în care arta se poate întâmpla. Spațiile stradale, barurile, cafenelele, orice spațiu își poate închipui artistul că poate servi exprimării lui.

Practic, vorbim despre un coridor prin care se intră într-un bar din Iași, e prima shotărie (bar de shot-uri) din Iași, cea mai veche, e cel mai mic bar din România cred, are 14 metri pătrați. Și noi trei (un sculptor, un designer și un architect) ne-am gândit să și activăm spațiul, acel coridor care era destul de anost și să îl folosim ca pe un avatar al nostru, ca artiști, astfel încât să avem un spațiu neconvențional în care să ne exprimăm arta proprie. 

Ce înțelege publicul când intră acolo? Ei bine, mesajul este foarte ușor de înțeles și l-am făcut să fie foarte ușor de înțeles, tocmai pentru că nu vorbim de o galerie a conceptelor abstracte. Omul când intră acolo o să vadă un basorelief de mari dimensiuni, lucrat într-o tehnică în care artiștii nu prea s-au mai exprimat în ultimul timp. Acest basorelief are ca temă păcatul originar. Multă lume recunoaște această temă: Adam și Eva sunt păcăliți de șarpe să muște din măr și să primească darul cunoașterii și să plece în lume. Noi am lucrat pe ideea asta într-un alt sens: Adam și Eva au plecat în lume, au obținut multă cunoaștere și s-au întors la șarpe. Și, în loc să-i dea șarpelui înapoi mărul, ei îi oferă acestuia… un shot. E ironic mesajul, pe ideea că Adam și Eva îi transmit astfel șarpelui: “Habar n-ai avut ce înseamnă cunoașterea Binelui și Răului! A fost insuficient! Uite, îți arătăm noi ce e cunoașterea!”

Practic, e o reinterpretare ironică a păcatului originar.

În plus, vor mai fi două personaje din artă supradimensionate, ambele foarte cunoscute: David al lui Michelangelo și Venus din Milo, într-o interpretare modernă și în cazul lor. În sensul că David este ușor supraponderal, Venus din Milo are tatuaje, o interpretare  contemporană, care să-i miște chiar și pe tinerii care n-au avut un contact direct cu muzeele sau cu arta clasică.”

CARMEN DUMITRESCU
CARMEN DUMITRESCU
Jurnalist de investigație, cu o activitate jurnalistică bogată. Mediafax, G4Media, Europa FM, Realitatea.net sunt doar câteva dintre publicațiile cu care a colaborat de-a lungul vremii. A absolvit programul de cercetare și investigație "Edward R. Murrow" în Statele Unite ale Americii, în cadrul Poynter Institute din Florida. A fost premiată în cadrul Galei Superscrieri în anul 2019, obținând premiul din cadrul secțiunii "Presă Locală". Premiată de Ambasada SUA în cadrul evenimentului "Romanian Women of Courage" în anul 2019. Carmen este și scriitor, având până în prezent cinci romane publicate, cea mai recentă apariție editorială a sa fiind cartea "Cei care nu mint".
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare