joi, iunie 20, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăAvocatul DiavoluluiDar e poate un pic și vina noastră…

Dar e poate un pic și vina noastră…

O să încep cu niște cifre. Dani Mocanu – Șmecher cu parfum de damă: 42 milioane de vizionări. Babasha – Păi na: 6,9 milioane de vizualizări. Florin Salam – Nu-mi plac polițiștii: 14 milioane de vizionări. Bogdan de la Ploiești – Habibi: 27 milioane de vizionări. N-am căutat mult cifrele astea. Am dat, pur și simplu, o căutare după manele la zi pe YouTube. Și apoi încerc să mă pun în pielea cuiva care n-are nicio treabă cu România în mod normal, dar trebuie să organizeze un eveniment aici, în grădina Maicii Domnului. Și vreau să vin către acest public cu ceva ce el agreează. Și văd aceste cifre, care aproape îmi garantează că publicul va rezona cu acea componentă locală pe care eu vreau s-o aduc în fața lui.

Plus că mie, ca artist străin, care nu are contact cu universul exprimării muzicale balcanice, probele alea de culoare locală îmi sună exotic și simt că le pot integra. Căci sunt un artist care promovează diversitatea și integrarea. Sigur, dacă, în locul lui Dani Mocanu le-aș fi găsit în trending pe Alexandrina Hristov, pe Paula Seling sau pe Monica Anghel, lucrurile ar fi stat altfel. Dar așa…

Am scris astăzi pe social-media o postare în care spun că nu cred că a fost vina lui Babasha că a fost integrat în concertul Coldplay și că responsabilitatea integrală pentru cele întâmplate revine celor de la Coldplay. Pe care, culmea, îi înțeleg. Căci au mers pe cifre. N-au anticipat, sigur, că cifrele alea nu erau reprezentative fix pentru oamenii care au plătit bilet la concertul lor, dar sigur, au făcut niște calcule legitime. De ce e Dani Mocanu în trending? Sau Bogdan de la Ploiești? Cine face milioanele alea de vizionări, dacă niciunul dintre noi nu agreează genul acesta de exprimare muzicală și nici mesajul ei?

Reacțiile primite la postarea mea au fost copleșitoare. Pentru că, deși n-am folosit nicăieri termenul “rasism” și nici măcar “elitism”, majoritatea comentariilor s-au rostogolit în jurul acestor concepte. Eu cred că acest concert, cu momentul lui tensionat, e din nou un pretext să ne manifestăm agresiv unii față de alții. Nu ne mai putem certa nici pe măști, nici pe vaccinuri, nici pe Șoșoacă, PSD a câștigat alegerile, cumva atmosfera devenea plictisitoare, iar pulsiunile astea nu mai aveau unde să se consume. Așa că Coldplay a dat publicului, fără să vrea neapărat, ceva ce îi era necesar acum: eliberarea unor tensiuni. Căci trebuie să recunoașteți că într-o lume echilibrată, nu erau reacțiile astea la două minute dintr-un concert.

Dar e incredibil faptul că mulți se comportă acum ca și cum n-ar înțelege de ce a fost chemat acel băiat să cânte în concertul Coldplay și n-a fost chemat Tudor Chirilă sau Alexandrina Hristov, de exemplu. Vă invit să priviți din nou pe cifrele de la începutul acestui text. Și să spuneți voi, distanțându-vă de experiența unui concert care a integrat un moment pe care nu l-ați gustat, dacă n-o fi un pic și vina noastră.

O dată pentru că, din exterior, pare că artiștii noștri relevanți sunt cei cu cifre mari pe Youtube. Și cineva face accesările alea, nu vin din eter, nu sunt boți sau troli care le produc. Și a doua oară, pentru că suntem supărați și ne direcționăm mereu supărarea în direcții care n-au legătură cu motivele ei.

Suntem supărați că țara merge într-o direcție greșită, că economia e la pământ, că prețurile cresc parcă din apă, că suntem priviți într-un fel care nu ne place. Suntem supărați pe noi. Și, când omul e supărat pe el însuși, nu mai vede în jur decât motive de supărare. Și se enervează atât de tare pe două minute dintr-un concert, încât e în stare să facă dezbatere națională pe o temă, altfel, marginală. Căci altele ar trebui să fie locurile în care să huiduim, dacă tot suntem atât de convinși că huiduiala are sensul și legitimitatea ei.

CARMEN DUMITRESCU
CARMEN DUMITRESCU
Jurnalist de investigație, cu o activitate jurnalistică bogată. Mediafax, G4Media, Europa FM, Realitatea.net sunt doar câteva dintre publicațiile cu care a colaborat de-a lungul vremii. A absolvit programul de cercetare și investigație "Edward R. Murrow" în Statele Unite ale Americii, în cadrul Poynter Institute din Florida. A fost premiată în cadrul Galei Superscrieri în anul 2019, obținând premiul din cadrul secțiunii "Presă Locală". Premiată de Ambasada SUA în cadrul evenimentului "Romanian Women of Courage" în anul 2019. Carmen este și scriitor, având până în prezent cinci romane publicate, cea mai recentă apariție editorială a sa fiind cartea "Cei care nu mint".
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

1 COMENTARIU

  1. Eu nu inteleg ,de ce de fiecare data cand apare o situatie de genul asta ,veniti cu prostiile astea de explicatii cu cifrele de pe youtube.Nu are nici o legatura!Si nu mai fiti naivi sa credete ca trupa Coldplay nu s a interesat pe la cineva autohton cine e acel Babasha si daca e ok sa il aduca etc..Legat de cifre e ca si cum eu m.as duce la un resturant unde cel mai vandut preparat este ceafa de porc cu cartofi prajiti .Eu le zic ospatarilor ca nu vreau ceafa de porc,dar ei totusi imi aduc ,ma si obliga sa o mananc sa o si plateac ,iar explicatia lor e:pai daca la restul le.place asa de mult aceasta mancare trebuie sa mancati si dvs ,asta e treaba.Nu mai amestecati mai oameni buni lucrurile.Nu suntem obligati sa ne aliniem cu totii la ce.le.place altora…Celor de.la.Cold trebuia sa li se expkice care e treaba si ca nu se pupa una cu alta…Daca cea mai vanduta masina de la vw e golf4 nu inseamna ca daca intrun in showroom la vw ,trebuie sa mi bage pe gat golf.Da mi ceea ce comand eu,ce plateac eu.Ca eu comand!Clientul,ala fu banu’ dicteaza.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare