CAZ UNIC LA CRAIOVA: Zeci de persoane și câteva firme, izolate de oraș, pentru că studiul de fezabilitate pentru construirea Drumului Expres Craiova-Pitești s-a făcut din birou

CAZ UNIC LA CRAIOVA: Zeci de persoane și câteva firme, izolate de oraș, pentru că studiul de fezabilitate pentru construirea Drumului Expres Craiova-Pitești s-a făcut din birou

Studiul de fezabilitate care a stat la baza lucrărilor aferente Drumului Expres Craiova-Pitești nu a prins și o cale de acces către și dinspre oraș pentru oamenii care locuiesc la limita dintre Craiova și localitatea Ghercești. Zeci de persoane și câteva firme vor rămâne izolate de Craiova, în momentul în care construcția drumului va avansa, deși toți localnicii de acolo plătesc taxe și impozite către Primăria Craiova. Motivul: studiul de fezabilitate a fost făcut din birou și nu a prins calea de acces a oamenilor de acolo către oraș. Momentan, cei din zonă au la dispoziție un drum de pământ, pe care ei l-au construit, în afara oricărui principiu legal, instigați fiind în acest sens chiar de autorități. De fapt, așa zisul drum făcut de localnici nu există nici în documente, nici pe hărți și nici nu este practicabil tot timpul anului.

“În 2016, Olguța Vasilescu cu Dragnea inaugurau lucrările, deci se știa că drumul vine pe aici

Povestea începe cu ceva timp înainte de administrația Vasilescu, pe vremea lui Mihail Genoiu, actualmente senator din partea PSD. Practic, locuitorii de pe Tarlaua 74 (limita dintre Craiova și Ghercești) au intrat cam cu un an în urmă în posesia avizului dat de Primăria Craiova pentru construirea Drumului Expres Craiova-Pitești. Momentul a fost șocant: aceștia au descoperit astfel că Primăria Craiova nu a solicitat nicio soluție pentru ca ei să aibă acces către oraș, studiul de fezabilitate aprobat neavând o astfel de soluție. Au urmat luni întregi de solicitări și de stres pentru oamenii de acolo, care, dintr-o dată, se trezeau izolați de orașul căruia îi plăteau taxe și impozite.

INVESTIGATORIA a discutat subiectul cu omul de afaceri Denis Fota, care își desfășoară activitățile în zona care urmează să fie izolată de oraș. De altfel, el este și cel care a purtat o bună perioadă corespondențe oficiale cu autoritățile, solicitând în mod repetat o soluție.

Denis Fota

Și, dincolo de rațiunile economice ale situației, trebuie spus că oamenii de acolo nu pot chema nici măcar Salvarea, deși unul dintre vecinii lui Fota are soția extrem de bolnavă. De ce? Pentru că, dacă plouă sau ninge, așa-zisul drum nu e practicabil, iar când e practicabil, el nu există în niciun document și pe nicio hartă. Sună aberant, știm, dar exact așa stau lucrurile.

În momentul în care s-a dat avizul pentru începerea lucrărilor la drumul expres Craiova-Pitești, Genoiu nu a cerut cale de acces care să facă legătura cu drumul acesta, nu a cerut legătură cu orașul. Efectiv, s-a făcut studiul de fezabilitate și în drumul acesta n-a fost prins. Acum, noi când am văzut că încep lucrările, ne-am pus problema: noi pe unde o să circulăm?

Că am văzut proiectul… Și am tot făcut potecă pe la Prefectură, pe la Consiliul Local, pe la Consiliul Județean, pe la Primărie, pe la DRDP, pe la constructor. Un an jumate… Și tot au dat vina unii pe alții. Până la urmă, timpul trecea și am decis  că noi trebuie să avem scrise toate lucrurile astea. Pentru că, dacă ajungem în instanță și nu avem nimic scris, efectiv am pierdut timpul degeaba. Și am început să fac cereri în baza legii 544. Și am primit răspuns de la DRDP că ei respectă avizele trimise de autorități, studiul de fezabilitate și așa mai departe.

Practic, ne-au spus că nu au ce face. Am trimis către Consiliul Județean, care ne-a redirecționat către DRDP și către Primăria Craiova. După care Primăria Craiova ne spune că ei n-au soluție. Nu mă poți ține, locuitor al Craiovei, să n-am legătură cu orașul. Mă scazi de la taxe și impozite, dacă ei trebuie să trec prin Ghercești ca să ajung în Craiova. Și mi-au zis că: “Ce, să facem noi pușcărie?”

Le-am spus că pe mine nu mă interesează soluțiile lor tehnice, ci să se apuce de treabă. Au zis că nu au ce face, că drumul nu e prins în studiul de fezabilitate. Au zis că atunci când s-a făcut studiul, drumul ăla n-a fost prins în el. Probabil studiul a fost făcut de la birou.”, a declarat Denis Fota pentru INVESTIGATORIA.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Primăria Craiova a admis, în scris, că nu există, practic, nicio soluție pentru oamenii care locuiesc în zona respectivă.

Vă comunicăm că în urma deplasării în teren, s-a constatat că niciuna dintre soluțiile propuse nu este viabilă, întrucât drumurile la care faceți referire nu sunt pe terenuri aparținând domeniului public/privat al municipiului Craiova. Totodată, vă înștiințăm că nu a fost identificată nicio soluție adecvată care să asigure accesul înspre și dinspre Municipiul Craiova către proprietățile respective”, arată primăria Craiova într-un răspuns furnizat locuitorilor izolați de orașul căruia îi plătesc impozite și taxe.

 

În același timp, nici Primăria Ghercești, care e proprietara terenurilor din vecinătatea străzii Teilor, nu poate fi obligată să construiască un drum în beneficiul Primăriei Craiova, însă disponibilitate pentru o colaborare instituțională ar exista. Asta nu înseamnă că efectiv se face ceva în acest sens.

Disperați, oamenii au mers mai departe și au apelat la absolut orice entitate implicată, în încercarea de a găsi un mod prin care situația să ia sfârșit, deși ei, discutând cu avocați, au ajuns la concluzia că o soluție ar exista, dar ar necesita implicarea reală a autorităților în rezolvarea problemei, lucru pe care acestea nu sunt dispuse să-l facă, pentru că “durează și costă”.

Să-l lăsăm pe Denis Fota să ne povestească:

Constructorul ne spune că n-are ce face, de vreme ce studiul de fezabilitate nu prevede, primăria, când a dat avizul, nu a cerut legătură cu drumul ăsta, și atunci, când s-a făcut proiectarea și bugetarea s-a făcut fără soluție pentru noi. Prin urmare, nu se poate apela la fondul de rezervă al constructorului, pentru că nu există în niciun act, în nicio filă din proiect acest drum. Nu există!

Eu le-am spus că există soluție: se poate face un ADI între Primăria Ghercești și Primăria Craiova, cele două UAT-uri, în cadrul unui Adi, fac drumul. Deci se poate. Dar mi s-a spus: “Vai, dar știți cât durează și cât costă?” Și le-am zis: “În 2016, Olguța Vasilescu cu Dragnea, cu doi ani înainte să-l bage în pușcărie, inaugurau lucrările, deci se știa că drumul vine pe aici. Păi spune cineva că nu trebuie să dureze sau să coste? Dar dacă făceau lucrurile din timp, nu se ajungea aici.” Olguța Vasilescu e șefa instituției și trebuie să găsească soluție, nu să dea vina pe fostul primar, Genoiu.

Primăria Craiova n-are soluție, deși, atunci când a dat avizul pentru drumul expres, n-a cerut soluție. Asta înseamnă că aveau altă opțiune. Și acum spun că nu au soluție. Bun! Și atunci noi ce facem?“

Oamenii, instigați să construiască pe banii lor un drum care nu există în niciun document

În disperare de cauză, oamenii s-au adresat tuturor autorităților, inclusiv Inspectoratului de Stat în Construcții. Miza crește pentru ei cu fiecare zi care trece, pentru că fiecare zi care trece înseamnă izolarea de oraș. Ca atare, în luna martie a anului acesta, Inspectoratul de Stat în Construcții le spune localnicilor că ei au deja soluția: o cale de acces alternativă.

Accesul la imobilul dumneavoastră se face din drumul de exploatare agricolă DE167, având asigurat accesul în centura de nord în partea de est (zona aeroport)”, se arată în răspunsul Inspectoratului Județean în Construcții Dolj la o petiție a locatarilor de pe tarlaua 74.

Dar la ce drum alternativ se referă autoritatea care reglementează regulile în domeniul construcțiilor? Ei bine, la unul construit în afara prevederilor legale, chiar de către localnici. Și, fiind construit fără normative, drumul acela nici nu există pe vreo hartă, iar în timpul ploilor sau ninsorilor nu e deloc practicabil.

Acum avem o cale de acces alternativă, prin spatele fabricii de avioane. Dar drumul acela e făcut de noi. Că așa ni s-a și zis: că nu e legal să îl facă ei, și să îl facem noi, locatarii din zonă. Și așa am făcut, am bătut țăruși și după 1 decembrie au venit utilajele. Și așa am ajuns să facem noi, locuitorii, lucrări pe domeniul public, instigați de autorități. Efectiv, drumul ăla e făcut de noi, nu e administrat de nimeni, nu există niciun document, că acum s-au apucat de cadastru. Și ei ne spun acum că avem drum. De fapt, drumul  ăla nu e.

E o potecă lată, pe teren arabil și, când plouă e o mâzgă, efectiv nu poți să circuli. Eu am firmă de transport, am vecini care lucrează cu fonduri europene, e totul blocat. Drumul acela nu e drum. Drumul ăla nu există nicăieri, în niciun document, pe nicio hartă. Cum vine Poșta acolo, cum vine Salubritatea, cum vine Salvarea? Cum vii tu, de la Inspectoratul de Stat în Construcții să spui că am drum de acces? Pe bune? Ăla e drum?”, a mai declarat Fota pentru INVESTIGATORIA.

Povestea este cu adevărat șocantă, pentru e vorba de zeci de persoane, unele dintre ele desfășurând acolo activități comerciale, care plătesc impozite și taxe orașului Craiova și care vor rămâne izolate de oraș. Iar Primăria Craiova spune, pentru presă, că face eforturi pentru găsirea unei soluții, însă timpul trece și lucrările drumului expres avansează. În tot acest timp, Primăria Craiova se ocupă să amplaseze nimfe și nuduri în Parcul Romanescu și la Grădina Botanică.

Acest articol este proprietatea INVESTIGATORIA.RO și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a continutului se poate face DOAR cu citarea sursei și cu LINK ACTIV către pagina acestui articol.

 

 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.