duminică, aprilie 28, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăȘtiri InterneCinematografia ca propagandă în regimul lui Putin, frapant similiară cu „epopeea națională”...

Cinematografia ca propagandă în regimul lui Putin, frapant similiară cu „epopeea națională” a lui Ceaușescu. Interviu cu Bogdan Jitea, cercetător IICCMER

Înainte de 1989, cinematografia românească era profund ideologizată. După vizita lui Nicolae Ceaușescu în China, în 1971, Tezele din iulie au instituit Revoluția culturală. A fost începutul ideologizării totale a culturii, zorii regimului de cult al personalității care s-a întins pe decenii până la căderea comunismului în decembrie 1989.

Istoria națională a fost rescrisă în cheie ideologică servind regimului lui Ceaușescu, iar cinematografia asigura transpunerea mesajelor și rescrierea ideologică a istoriei prin intermediul peliculelor cinematografice.

Cercetător în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, doctor în istorie, specialist în istoria cinematografiei, propagandă vizuală, în regimurile totalitare și politicile culturale ceaușiste, autor a numeroase studii și articole de specialitate, dar și volumul „Cinema în RSR”, 2021, publicat de editura Polirom, Bogdan Jitea este unul dintre cei mai avizați istorici în materia propagandei și a felului în care aceasta reverberează astăzi în mentalul collectiv, în felul în care continuăm să ne raportăm la istoria de dinainte de 1989.


Câteva dintre cele mai importante declarații din interviul acordat SunMedia:

  • Unul dintre obiectele de activitate ale IICCMER este de a identifica retorica și propaganda ideologiei comuniste în domenii de impact public precum cinematografia, televiziunea, artele plastice, muzica și în alte domenii;
  • Controlul excesiv al industriei de film din perioada ceaușistă a avut drept consecință inhibarea artistică a cineaștilor români. O parte dintre ei s-au adaptat condițiilor de cenzură și au dezvoltat o serie de strategii prin care să-și treacă filmele, cu minime concesii făcute politicului;
  • Cineaștii au dorit să spună mult prea multe lucruri pe care regimul anterior de dictatură li le interziseră, iar polifonia vocilor a creat o cacofonie stridentă ce a dat naștere unui tip de cinema numit de către critica de film mizerabilism;
  • A trebuit să treacă mai mult de un deceniu pentru ca o nouă de generație de cineaști mai tineri și mai puțin marcați de traumatizanta experiență ceaușistă să propună un nou cinema românesc, unul detașat de tarele și de marotele comunismului. Este generația lui Puiu, Mungiu, Muntean, Solomon și Jude;
  • Protocronismul rezidual continuă să polueze discursul public, alimentând resentimentele antioccidentale și vehiculând o imagine profund distorsionată și narcisistă a istoriei naționale. De mituri precum conducătorul mesianic, sindromul „cetății asediate” sau Occidentul perfid profită din plin partidele extremiste, precum este acest AUR, continuator direct al liniei PRM-ului lui Vadim Tudor;

Citiți întregul interviu în SUN MEDIA

REDACTIA
REDACTIAhttps://investigatoria.ro/
Investigatoria este un site on-line de investigație, reportaje și știri cu acoperire națională, care își propune să aducă în România conceptul de “jurnalism constructiv “. Practic, el pune laolaltă problema și soluția ei, astfel încât să genereze schimbare autentică în societate. Încă de la început, publicația a abordat subiecte dificile care au avut impact nu doar la nivelul traficului, ci și la nivelul efectelor. S-au scris investigații din domeniul traficului de persoane, fraudelor din fonduri europene, spălării de bani, corupției și traficului de influență. Pe termen lung, Investigatoria își propune, așa cum susține și prin motto, să pună realitatea sub lupă și să dea un cadru inovativ de înțelegere a lumii, exact așa cum e ea: cu lumini și umbre.
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare