joi, septembrie 28, 2023

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăInvestigațiiEXCLUSIV. Unde se joacă reglementarea off-road-ului în ariile protejate ale României și...

EXCLUSIV. Unde se joacă reglementarea off-road-ului în ariile protejate ale României și ce caută la masa negocierilor un secretar de stat de la Mediu

De ceva vreme se fac eforturi serioase pentru reglementarea activităților sportive de tip off-road în ariile naturale protejate ale României. Federațiile de automobilism sportiv și motociclism au organizat întâlniri în acest sens cu Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, aflată în subordinea Ministerului Mediului. Ce se dorește?

Ei bine, deși există o legislație foarte clară prin care habitatele naturale sunt protejate de impactul intervenției umane, există niște portițe în lege care dau posibilitatea administratorilor ariilor protejate să facă niște excepții. Un exemplu ar fi competiția motoarelor din situl Natura 2000 Târnava Mare-Podișul Hârtibaciului, care a avut loc în luna septembrie a anului trecut, cu concursul autorităților de peste tot. În spatele acestor intenții există un lobby destul de serios în favoarea organizării de competiții sportive motorizate în arii protejate și el pare să vină inclusiv din Ministerul Mediului.

CONTEXT

E o perioadă destul de lungă de timp de când se face un lobby puternic pentru reglementarea activităților off-road în ariile naturale protejate. Spuneam că Agenția care protejează ariile naturale ia în calcul acum la modul foarte serios să organizeze nu doar competiții de motociclism în astfel de zone, ci să permită activitățile sportive de acest fel inclusiv în ariile naturale protejate, unde legea actuală nu permite acest lucru. Mai mult decât atât, această Agenție a dat verde în câteva situații acestor activități fără a ține cont nici de îngrijorarea publică, nici de prevederile legale.

Și ne amintim cum la sfârșitul lunii septembrie a anului trecut, în interiorul sitului Natura 2000 Târnava Mare-Podișul Hârtibaciului, a avut loc raliul internațional Balkan Offroad Rally. Subiectul ne-a atras atenția, pentru că respectiva competiție sportivă, organizată în totală indiferență cu privire la starea mediului într-un ecosistem protejat prin lege, a lăsat urme adânci în aria naturală protejată. La propriu.

Imagine postată în timpul competiției chiar de organizatorii ei

BALETUL DIN JURUL LEGII

De aceea, INVESTIGATORIA a luat atunci inițiativa de a contacta Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, pentru a afla dacă instituția de resort știe despre felul în care s-a desfășurat acea competiție sportivă.

Astfel, Agenția pentru Arii Naturale Protejate ne-a transmis pașii care au fost urmați în acest proces, menționând că la solicitarea președintelui ACS 4×4 Sighișoara, Marius Cezar, ANANP  “a răspuns organizatorilor că, deoarece traseele propuse traversează arii naturale protejate și se situează în afara drumurilor publice, nu poate fi emis avizul pentru desfășurarea competiției Balkan Offroad Rally 2022.

Până aici, toate bune și corecte, numai că jocul pentru evitarea regulilor a început imediat. Practic, ce s-a întâmplat? Serviciul teritorial Mureș al ANANP le-a comunicat organizatorilor acordul de principiu pentru desfășurarea evenimentului pe raza județului Mureș, cu condiția de a muta traseele în afara ariilor naturale protejate.

Serviciul teritorial Brașov al ANANP a comunicat și el organizatorilor evenimentului sportiv că traseul ales pentru desfășurarea competiției se situează în vecinătatea ariilor naturale protejate care traversează județul Brașov (Sighișoara-Târnava Mare-Dealurile Homoroadelor, Cotul Turzunului) și li s-a transmis acestora că accesul pe suprafața ariilor naturale protejate este interzis prin lege.

Și atunci organizatorii concursului au promis, potrivit răspunsului primit de noi de la ANANP, că vor traversa aria protejată pe podul existent din nord-estul localității Ungra  și că vor instrui participanții cu privire la regula de a nu invada aria naturală protejată prin lege.

Numai că, în realitate, lucrurile nu s-au petrecut deloc așa, iar fotografiile postate chiar de organizatorii evenimentului pe pagina lor oficială au arătat cum aria naturală protejată a fost invadată, practic, de motoare și mașini de teren.

Nu e singurul caz de acest fel, ba chiar avem dovada că Agenția care trebuie să se ocupe de protejarea habitatelor naturale din România a permis chiar desfășurarea competițiilor sportive motorizate în arii naturale.

În vara anului 2020, Asociația Clubul Sportiv NSM Motorsport din județul Satu Mare informa Agenția Națională pentru Arii Protejate că intenționează să organizeze prima etapă a Cupei NSM, etapă de Rally raid din cadrul Cupei României. Competiția urma să se desfășoare pe raza județelor Satu Mare și Bihor, organizatorii precizând că niște probe speciale urmau să se deruleze “pe drumurile neamenajate care nu sunt deschise circulației publice”, deci în arie natural protejată. Mai mult, organizatorii promiteau ANANP că nu vor afecta integritatea ariei naturale protejate și că un aviz favorabil ar fi fost necesar pentru că “această activitate este benefică și aduce un plus de imagine pozitivă celor două județe, precum și instituțiilor, organizațiilor implicate.”

Nu știm în ce fel s-a calculat beneficiul de imagine determinat de organizarea unui raliu într-o arie naturală protejată, dar firește organizatorii au cântat pe notele propriului interes.

Problema e la ANANP, care a transmis organizatorilor că le acordă avizul de a face un raliu în aria protejată, cu condiția să respecte regulamentul ariei de protecție specială.

Și situații de felul acesta au mai existat. Uneori, opinia publică a reacționat, cum s-a întâmplat la Sighișoara, alteori s-a tăcut, pur și simplu. Astfel, s-a deschis terenul negocierilor pe schimbarea reglementărilor în domeniu, astfel încât cluburile sportive să-și poată susține tot mai vocal interesele. Și au găsit și urechi care să le audă doleanțele.

ÎNTÂLNIREA CARE N-A MAI FOST DE TAINĂ

Pe data de 18 august a acestui an, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate avea la sediul său o întâlnire de lucru în vederea reglementării activităților turistice și a competițiilor sportive în ariile naturale protejate din România.

La întâlnire au fost invitați reprezentanți ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, Gărzii Naționale de Mediu, Romsilva – Regia Națională a Pădurilor, Federației Române de Motociclism și Federației Române de Automobilism Sportiv.

Întâlnirea a avut drept scop consultarea factorilor interesați în reglementarea activităților de turism și a competițiilor sportive, stabilirea și marcarea traseelor în ariile naturale protejate, precum și oferirea de propuneri pentru îmbunătățirea activităților din domeniu.

Astfel a fost semnat un acord-cadru de colaborare între instituțiile și federațiile prezente la dezbateri și s-au stabilit grupuri de lucru care “să propună traseele turistice și competiționale precum și calendarul anual de desfășurare”.

Cu alte cuvinte, Agenția care protejează ariile naturale ia în calcul la modul foarte serios să organizeze competiții de motociclism în astfel de zone. Iar urmările sunt destul de evidente, pentru că e suficient să ne uităm la ce a rămas în urma competiției Balkan off-road Rally. Fotografiile vorbesc de la sine, la fel și urmele adânci lăsate în aria naturală protejată de roțile competitorilor.

Pe 22 august, un grup de lucru format din reprezentanți ai Federației Române de Automobilism Sportiv și Federația Română de Motociclism a participat la o întâlnire de lucru la sediul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate în vederea “reglementării activităților sportive în ariile natrale protejate”. Ulterior întâlnirii, președintele Campionatului Național de Off-Road, Bogdan Constantinescu, urma să se semneze un protocol, prin care activitatea legată de “competițiile sportive de motorsport să fie reglementată la nivel instituțional”.

În același context, pe pagina Campionatului Național de Off-Road este menționată activitatea deosebită și implicarea civică “exemplară” a unui club sportiv din Iași: Adventure 4&4 Iași. În fotografiile atașate pe pagina Campionatului Național de Off-Road cu prilejul întâlnirii de la sediul ANANP apare și un personaj interesant.

Deși e poziționat cu spatele la camera de fotografiat, cei care-l cunosc își pot da seama că în imagine este un secretar de stat de la Ministerul Mediului. Numele lui este Bogdan Balanișcu, fost consilier local din partea PSD Iași.

Când l-am contactat pe Bogdan Balanișcu să-l întrebăm ce căuta la întâlnirea respectivă, acesta s-a arătat, în primul rând, foarte surprins de faptul că fotografiile de la întâlnirea aceea au fost publicate în social-media. Ceea ce ne-a ridicat un semn de întrebare.

Cine este Bogdan Balanișcu?

Bogdan Balanișcu vine din Iași și are niște ani de experiență politică în spate. Acesta a fost numit secretar de stat în Ministerul Mediului la începutul anului 2022 și a beneficiat de susținerea liderului PSD Iași, Maricel Popa. Nu are CV-ul publicat pe site-ul Ministerul Mediului, nu știm din ce motiv, dar știm că i-a cam plăcut să amestece afacerile cu politica.

Sursă Foto: Facebook, pagina oficială a lui Bogdan Balanișcu

Astfel, din 2012 este asociat în cadrul companiei RADMAN CORPORATION și din 2013 la compania Koncylion, iar ascensiunea lui în politica centrală a fost destul de rapidă. În 2017 a devenit consilier în cadul Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Social, în 2018 consilier în Ministerul Transporturilor, iar ulterior consilierul președintelui în cadrul ANANP.

Presa locală din Iași a scris despre Balanișcu că apartenența la PSD i-a adus și mulți bani, acesta obținând contracte de peste 120 de mii de lei în ultimii ani de pe urma unui service auto pe care-l deține. Mai mult, jurnaliștii din zona Iașului spun că secretarul de stat și-a ridicat o casă într-o zonă rezidențială a orașului, unde are și sediul social al firmei care a reușit să încheie contracte numeroase cu instituții publice din zonă.

Din informațiile publice consultate de INVESTIGATORIA rezultă că firma Radman Corporation a încheiat contracte de achiziții publice in valoare totală de 25.809,09 EUR, majoritatea acestora fiind cu instituții de stat. Dacă ne uităm în forma de organizare a companiei constatăm că în firmă există doi asociați, Balanișcu având 80%, iar Vlad Mihalcea 20%

APIA -Centrul Județean Iași este unul dintre clienții buni ai companiei deținute de Balanișcu, la fel și comuna Ciurea achiziționează constant anvelope de la compania acestuia, comuna Vlădeni e și ea un client fidel, DGASPC Iași e în aceeași relație contractuală strânsă cu service-ul auto al secretarului de stat de la Mediu.

De fapt, ca să nu punem pe nimeni într-o situație nedreaptă, vom spune că, potrivit datelor obținute de noi, service-ul lui Balanișcu are contracte cu aproape orice instituție publică de pe raza județului Iași, începând cu Consiliul Județean și terminând cu ambulanța și spitalele.

Dincolo de aceste informații interesante la nivel de context, pentru că un politician care are afaceri cu anvelope și care e și pasionat de competiții off-road ar putea fi bănuit că face un fel de lobby la ANANP în favoarea cluburilor sportive de profil, ne-a interesat de ce a fost acest secretar de stat de la Mediu prezent la o discuție care pregătea reglementarea activităților de tip off-road în ariile naturale protejate.

Și, înainte de a-l contacta noi, am făcut o mică documentare a istoriei sale personale. Nu mică ne-a fost surpriza de a găsi în trecutul secretarului de stat de la Mediu, ce să vezi, chiar Clubul Adventure 4×4 Iași. Exact acel club despre care organizatorii Campionatului Național de Off-Road spuneau că e “exemplar” și implicat în acțiuni civice.

Ei bine, Balanișcu a facut parte din acest club din anul 2017 până când a ajuns în Ministerul Mediului.

În mod paradoxal, același personaj care discuta cu organizatorii unui campionat de off-road despre reglementarea acestor activități sportive în ariile naturale povestea unui blogger despre pasiunea lui pentru sporturile de acest fel și transmitea cititorilor un mesaj corect: „Cei care ies în off-road să respecte natura pentru ca și alții să se poată bucura de toată minunăția ei”.

Dar ca să înțelegem cum se împacă aceste paradoxuri, l-am contactat pe secretarul de stat și l-am întrebat ce căuta la întâlnirea menționată și de ce ar sprijini un secretar de stat de la Mediu dorința cluburilor sportive de a organiza competiții în habitate naturale.

Nu știam că s-au postat fotografii de la acea întâlnire.(…) De ce eram acolo? Păi în sensul de a discuta problematicile raportate la incidentele de mediu care apar ca urmare ale acestor tipuri de activități și care ar putea fi soluțiile. A fost o discuție informală, ca să spun așa, din punctul acesta de vedere, iar eu, personal, mi-aș dori să fie prima din mai multe discuții ca să reușim să vedem cum ajungem în faza în care să nu mai avem atât de multe incidente din acest punct de vedere.”, ne-a declarat oficial Bogdan Balanișcu.

Despre indulgența ANANP când vine vorba de competiții de off-road și enduro, Balanișcu ne-a mărturisit că probabil se mai încalcă legea, dar asta nu înseamnă că nu se pot face sesizări chiar și ulterior desfășurării unor competiții sportive, desigur, sesizări îndreptate împotriva organizatorilor evenimentelor.

A fost în discuție anul trecut o etapă de campionat national de off-road. Cum se discută? Cu reprezentantul de la ANANP care îți spune ce trebuie ocolit, unde are  el zonă protejată, cu reprezentantul de la Direcția Silvică, care știe despre ce e vorba și cu cei din clubul care organizează competiția. Într-o situație din asta cam așa se discută. Pe unde putem face traseul? Și se semnează un acord local pe acest traseu. Dar spun că trebuie făcută o distincție între cluburile oficiale afiliate Federației Române de Automobilism și cluburile neoficiale. Acum, că poate sunt situații, nu neg… Foarte probabil că sunt situații în care nu s-au respectat regulile și au avut acordul ANANP. Alea trebuie luate punctual. Eu, dacă aș fi în zona ANANP, mi-aș chema oamenii din județele în care se întâmplă astfel de situații punctual, cu sesizarea în față și să vedem ce s-a întâmplat. Și dacă este eveniment oficial, care face parte dintr-un calendar al Federației, acolo aveți un responsabil, un club sportiv care și-a asumat că a organizat competiția și poate suferi consecințele și după. Deci nu există că dai din umeri. De încălcat legea în anumite situații se întâmplă peste tot, sunt situații, excepții, dar trebuie să fie depistate și pedepsite conform legislației.”, a mai spus secretarul de stat în exclusivitate pentru INVESTIGATORIA.

Dar cel mai important e că acesta n-a negat faptul că există o intenție de a reglementa competițiile sportive în habitate naturale, el însuși insistând pe ideea că astfel de competiții ar putea avea loc, la o adică, și în arii protejate, însă cu respectarea unor reguli. Cine să se asigure că acele reguli vor fi respectate nu ne-a mai spus. Deși la modul declarativ, Balanișcu iubește natura…

Eu cred că  desfășurarea acestor tipuri de competiții ar trebui să se facă doar în anumite condiții stricte, în care nu generează un impact semnificativ asupra mediului. Putem să avem zone care să nu fie arii protejate, dar care, din anumite motive, care țin de anotimp, de perioadă, de modificări intervenite, să trebuiască protejate strict. Deci nici măcar nu trebuie să fie arie protejată ca să nu se desfășoare acolo competiții. Iar cei care sunt  specialiști trebuie să vină și să spună astfel încât să fie protejat mediul. Ar trebui să se poată face off-road în astfel de zone, dar în condiții foarte stricte, astel încât să nu existe un impact semnificativ asupra mediului. Iar această chestiune este valabilă pentru orice tip de interacțiune pe care o avem cu natura. Important e s-o prețuim inclusiv pentru copiii noștri.”.

Încheiem cu acest gând prietenos cu natura al secretarului de stat care participă la întâlniri prin care se urmărește reglementarea competițiilor sportive în arii protejate, tocmai pentru că ne dorim să nu-l uite… Mai ales că, cel mai probabil, următoarele întâlniri nu vor mai fi fotografiate și postate pe rețele de socializare din exces de zel.

Carmen Dumitrescu
Carmen Dumitrescu
Jurnalist de investigație, cu o activitate jurnalistică bogată. Mediafax, G4Media, Europa FM, Realitatea.net sunt doar câteva dintre publicațiile cu care a colaborat de-a lungul vremii. A absolvit programul de cercetare și investigație "Edward R. Murrow" în Statele Unite ale Americii, în cadrul Poynter Institute din Florida. A fost premiată în cadrul Galei Superscrieri în anul 2019, obținând premiul din cadrul secțiunii "Presă Locală". Premiată de Ambasada SUA în cadrul evenimentului "Romanian Women of Courage" în anul 2019. Carmen este și scriitor, având până în prezent cinci romane publicate, cea mai recentă apariție editorială a sa fiind cartea "Cei care nu mint".
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare