Campaniile publicitare ale companiilor de tutun, reclamate la ANPC

Campaniile publicitare ale companiilor de tutun, reclamate la ANPC

Opt organizații din țară solicită Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor să ia toate măsurile legale în vederea eliminării din spațiul public a informațiilor și mesajelor publicitare subliminale sau cu caracter înșelător, postate sau comunicate, cu privire la noile produse din tutun.

Societatea Română de Pneumologie, Societatea Română de Cardiologie, Asociația Medicilor de Familie București Ilfov, Asociația Națională pentru Protecția Pacienților, Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România, Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România, Asociația Mame pentru Mame și Asociația Generația România Sănătoasă 2035 au depus în cursul zilei de luni, 26 octombrie, o sesizare oficială la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor legată de noile produse din tutun și publicitatea agresivă și înșelătoare a acestora în spațiul public.

Cele 8 organizații solicită ANPC să ia toate măsurile legale în vederea sancționării companiilor reclamate și remedierii efectelor cauzate de acestea prin eludarea interdicțiilor sau restricțiilor legale privind expunerea, publicitatea, promovarea și sponsorizarea, reglementate în materia produselor ce conțin tutun, a produselor conexe și a dispozitivelor destinate exclusiv consumului de tutun.

La baza demersului celor 8 organizații stă constatarea, bazată pe studii și date recente care arată că după 10 ani în care procentul copiilor și adolescenților care fumează țigări a scăzut semnificativ și constant, la ora actuală se observă creșterea procentului copiilor de 13-15 ani care fumează curent țigări electronice, dar și apariția unei noi categorii de consumatori de nicotină: cei care fumează produse din tutun încălzit. Astfel, în 2017, procentul total al elevilor care fumează curent țigări electronice este aproape egal cu cel al celor care fumează țigări obișnuite (8,2% respectiv 8,6%).

În comunicatul comun al celor 8 organizații se arată faptul că după doar 1 an de la introducerea agresivă pe piață, produsele din tutun încălzit sunt cunoscute de o cincime din elevii de 13-15 ani, iar 15% dintre cei care afirmă că au cunoștință de ele au devenit deja consumatori. În total, procentul elevilor de 13-15 ani care au consumat vreodată măcar un produs din tutun (inclusiv produsele din tutun încălzit) a crescut în 2017 față de 2013 cu 7,5% (de la 35,9% la 38,6%). În rândul fetelor, această creștere este și mai îngrijorătoare: 17,4%, de la 31% la 36,4%. Aceste aspecte sunt rezultatul direct al publicității agresive și înșelătoare a acestor produse.

Expunerea semnificativă a copiilor și adolescenților la acțiuni de promovare și publicitate în spații pe care le frecventează uzual, apariția unor noi produse din tutun care exploatează în mod înșelător viduri de reglementare, dar și prezentarea produselor din tutun în vecinătatea unor bunuri și alimente consumate frecvent de copii, reprezintă modalități prin care este facilitată și încurajată ”testarea” primelor produse din tutun, urmând consumul curent, o dată cu instalarea dependenței de nicotină. Astfel, nu sunt asigurate drepturile copiilor și tinerilor prevăzute la articolele 17 (protecția față de orice mijloc de comunicare în masă care le poate fi dăunător), 19 (protecția față de orice formă de vătămare), 24 (dreptul la cea mai bună stare de sănătate), 33 (protecția față de efectele oricărei forme de drog) și 36 (protecția față de orice formă de exploatare) din Convenția Națiunilor Unite privind Drepturile Copilului.„, se arată în comunicat.

În Decizia Nr. 29 din 27 ianuarie 2016, Curtea Constituțională a României a reținut faptul că, în domeniul combaterii consumului de tutun, există dispoziţii constituţionale care impun statului o serie de obligaţii pozitive ce presupun măsuri legislative adecvate pentru realizarea lor, astfel încât să fie asigurată protecţia drepturilor constituţionale ale cetăţenilor, inclusiv dreptul copiilor şi tinerilor la un regim special de protecţie şi de asistenţă în realizarea drepturilor lor.

S-a remarcat în ultima perioadă faptul că principalele companii de tutun recurg la efectuarea de campanii publicitare indoor și outdoor, care transmit în mod direct ori indirect mesajul de normalizare a consumului de tutun ori a produselor conexe, inclusiv a tutunului încălzit. Astfel se induce în rândul publicului ideea falsă a lipsei de nocivitate ori a unei nocivități reduse cu 90-95%, prin omisiunea prezentării și furnizării de informații complete ori prin prezentarea lor trunchiată ori distorsionată, cu intenție, în vederea eludării reglementărilor legale în vigoare și ascunderii riscurilor reale la care se expun consumatorii.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.