duminică, ianuarie 19, 2025

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăExterneBani din Rusia pentru presa din România. Procesul de transformare a României...

Bani din Rusia pentru presa din România. Procesul de transformare a României într-un laborator de testare a interferenței Rusiei în Occident

În aceste zile apar în presa internațională tot mai multe analize și anchete care dezvăluie implicarea Rusiei în transformarea României într-un câmp de luptă informațional, a cărui finalitate e testarea modului în care Rusia își poate exercita influența în Occident, prin războaie hibride menite să destabilizeze societăți întregi.

Publicația Intelligence Online face o astfel de analiză a situației și arată cum România a devenit un teren de testare în Europa pentru manipularea informațiilor rusești. Printr-o rețea de operatori români susținuți de Rusia, Kremlinul este acum în spatele unui demers complex prin care dorește să-și impună candidatul preferat în țara noastră.

Analiza este realizată în colaborare cu publicația Snoop și arată acum amploarea rețelei pro-ruse care gravitează în jurul agenției de marketing legate de Rusia AdNow, care joacă un rol cheie în campania prezidențialelor din România. Este vorba despre aceeași agenție care și-a făcut un nume din a conduce campaniile anterioare de dezinformare în Europa.

Nu e primul demers de acest fel al agenției AdNow. Franța a fost anterior ținta uneia dintre eforturile de dezinformare ale agenției. Pe 24 mai 2021, când Franța se confrunta cu epidemia de COVID-19, bloggerul francez de știință Léo Grasset, care conduce popularul canal științific Dirty Biology, a dezvăluit public că a fost abordat de o companie de marketing digital numită Fazze. Firma care se presupune că avea sediul pe strada Percy 5 din Londra a vrut să-l plătească pe Grasset pentru a difuza informații care denigrează vaccinul Pfizer.

Grasset a fost unul dintre cei mai influenți oameni din social media din întreaga lume care a fost abordat de AdNow pentru o înțelegere. Celor contactați anterior de agenția de marketing apropiată Rusiei li s-a cerut să circule ideea că vaccinul fabricat în SUA va „transforma oamenii în maimuțe”.

Influencerii au fost, de asemenea, rugați să fie „pasionați de subiect” și să susțină că „mass-media mainstream nu vorbește despre asta”, astfel că au „încurajat oamenii să tragă propriile concluzii” despre această problemă.

Fazze, s-a dovedit a fi o companie-interfață, cu o adresă din Londra în spatele căreia se ascundea o altă companie de marketing, AdNow, care are sediul la Moscova, dar are o filială la Londra.

Compania AdNow este condusă de Iulia Serebryanskaya, o fostă angajată în mass-media de stat rusă, care apoi a făcut PR pentru campania electorală a lui Dmitri Medvedev și Vladimir Putin în 2012.

Ea a condus și departamentul de publicitate politică pentru comitetul executiv central al partidului politic al lui Putin, Rusia Unită. În Londra, AdNow este înregistrat și pe strada Percy nr. 5 și este administrată de cetățeanul rus Stanislas Fesenko, ajutat de Ewan Tolladay, care este cetățean britanic.

Potrivit publicației britanice Finance Uncovered, 5 Percy Street este și adresa companiei Always Efficient LLP. Firma cu sediul la Londra a operat pe platforma de criptomonede BTC-e folosită de hackerii ruși de informații militare (GRU), cunoscuți sub numele de Fancy Bear, care au intervenit în alegerile prezidențiale din SUA din 2016.

Compania Always Efficient este administrată de Sandra Gina Esparon și Evaline Sophie Joubert, ale căror nume au apărut anterior într-o investigație Bellingcat din 2019 privind schemele de spălare a banilor din capitala britanică. Înainte de a conduce Always Efficient, cei doi directori au condus Enchanted Business Solutions LP, înainte ca firma respectivă să fie preluată de Fesenko.

Dezvăluirile lui Léo Grasset au fost ca un șoc în Franța, care se lupta la momentul acela cu criza de sănătate provocată de pandemie. În timp ce ministrul francez al sănătății la acea vreme, Olivier Véran, a calificat schema „patetică”, „periculoasă” și „iresponsabilă”, el nu a mers până la a atribui public operațiunea de dezinformare Rusiei.

Campania a eșuat, dar identitatea clientului în numele căruia acționau Fazze și AdNow a rămas secretă și operațiunea de dezinformare nu a fost atribuită oficial.

Înțelegem că, deși serviciile de informații interne franceze (DGSI) au investigat cazul Fazze-AdNow, concluziile lor nu au fost dezvăluite public.

Abia în august 2021, Meta (fostul Facebook) a închis 65 de conturi pe rețeaua sa de socializare și 243 de conturi de Instagram legate de Fazze și AdNow, care răspândeau conspirații anti-vax.

Pe baza documentelor financiare scurse din galaxia AdNow, Intelligence Online și partenerii săi pot acum să facă lumină asupra activităților operatorului și a modului în care acestea se răspândesc în spațiul informațional european din România. Agenția de marketing poate fi legată de o vastă campanie de interferență care vizează Europa și Statele Unite, care poate fi atribuită statului rus.

AdNow a mai avut experiențe în manipularea informațiilor. Operatorul a fost activ în România cu mult înainte ca activitățile sale să fie dezvăluite în 2021. Se pare că compania a testat diverse strategii de interferență și manipulare a informațiilor în țara noastră înainte de a le exporta pe scară largă în Europa.

Documentele financiare arată, de asemenea, că AdNow are legături financiare strânse de ani de zile cu România TV (RTV), care este cel mai urmărit canal de televiziune locală din România și nu ascunde părtinirea sa pro-rusă. RTV a fost amendat de peste o sută de ori și sancționat mai mult decât orice alt canal de televiziune românesc de către autoritatea de reglementare a mass-media din țară pentru difuzarea de informații false.

Între 2016 și 2020, aproape 100.000 de euro au fost transferați din conturile AdNow către compania România TV. Potrivit documentelor consultate de Snoop și Intelligence Online, fondurile proveneau din două conturi situate în Letonia și Cipru.

AdNow a plătit România TV să publice pe site-ul său reclame pentru medicină „alternativă”, dar și pentru investiții financiare dubioase care ademenesc telespectatorii săi să câștige „bani ușor”.

În ultimii ani, AdNow a efectuat plăți regulate, fixe, de 7.000 euro către RTV. Potrivit experților în publicitate online intervievați de Intelligence Online și Snoop, aceste sume nu par să coincidă cu traficul înregistrat de site-ul web, de puțin peste 300.000 de vizitatori pe lună.

Pentru ca cifrele să se adună în lumina grilei de prețuri AdNow, 33% dintre vizitatorii site-ului RTV ar fi trebuit să facă clic pe reclamele AdNow, departe de statisticile de publicitate online, având în vedere că doar 0,47% dintre utilizatori ajung în medie făcând clic pe bannerele publicitare.

Potrivit unui oficial al postului TV care a dorit să rămână anonim, „clicurile cu siguranță nu au existat”. Coordonatorul de conținut editorial al site-ului RTV, Mihai Oprea, a refuzat să răspundă la întrebările jurnaliștilor despre banii ruși ai AdNow.

Și România Tv nu e singurul caz.

Puteți citi toată investigația AICI.

INVESTIGATORIA
INVESTIGATORIAhttps://investigatoria.ro/
Investigatoria este un site on-line de investigație, reportaje și știri cu acoperire națională, care își propune să aducă în România conceptul de “jurnalism constructiv “. Practic, el pune laolaltă problema și soluția ei, astfel încât să genereze schimbare autentică în societate. Încă de la început, publicația a abordat subiecte dificile care au avut impact nu doar la nivelul traficului, ci și la nivelul efectelor. S-au scris investigații din domeniul traficului de persoane, fraudelor din fonduri europene, spălării de bani, corupției și traficului de influență. Pe termen lung, Investigatoria își propune, așa cum susține și prin motto, să pună realitatea sub lupă și să dea un cadru inovativ de înțelegere a lumii, exact așa cum e ea: cu lumini și umbre.
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare