Cum putem descifra ceea ce face Rusia, agenții ei de influență și ce urmărește prin această campanie de susținere a rusiei și a lui Putin prin convertirea a mii de conturi fost-susținătoare a lui Călin Georgescu în conturi actual-susținătoare a lui Vladimir Putin?
1. Pentru a ajunge la un răspuns, trebuie să reiau ceea ce am mai repetat, dar este esențial să ajungă la urechile tuturor oamenilor, pentru că doar așa, miza acestor alegeri este înțeleasă pe de-a-ntregul: obiectivele pe termen lung ale Rusiei în România sunt (de la maximale la minimale):
1.1 Controlul politic al României:
Prin schimbarea paradigmei internaționale (refacerea sferelor de influneță) și/sau prin schimbarea paradigmei politice interne și câștigarea alegerilor de către un agent de influență controlat/bil de rusia;
1.2 Colapsul democratic al României:
Prin colapsarea încrederii în instituțiile care formează coloana vertebrală a statului, folosindu-se de instrumente de propagandă, război politic, manipulare publică, decepție și elemente din concepte dezvoltate de KGB ca Măsuri Active, Control Reflexiv, Subversiune Ideologică și astfel instaurarea unui haos constituțional care ar duce la paralizarea deciziei statului;
1.3 Destabilizarea României:
Prin scăderea încrederii în instituții și clasa politică main-stream, provocarea colapsării centrului politic și susținerea ambelor extreme, susținerea haosului și crizelor instituționale și politice repetate, pentru a încetini deciziile externe ale României (susținerea cauzei Ucrainei, susținerea intereselor României etc) în cadrul Uniunii Europene și NATO;
2. Este important să fim conștienți că Rusia nu este în vreun fel interesată de vreo ideologie, fie ea naționalistă de extremă dreapta.
Singura loialitate pe care o are Rusia este față de strategia imperialistă, veche de secole și a cărei reveniri nu este o noutate, ci este veche de când Putin era încă premier sub Boris Yelțîn.
Astfel, vreau să repet că niciun candidat din România nu este „omul Rusiei”, însă Rusia are mai mulți candidați pe care pariază pentru a-și atinge scopurile. Rusia gândește pe termen lung, iar acești candidați sunt pioni temporari de care se va debarasa imediat ce-și va atinge scopul cu ei.
Exemplu concret: acum o lună, după eliminarea lui Georgescu din cursa prezidențială de către BEC, SVR (Serviciul de Informații Externe al rusiei) dă primul comunicat din istoria sa unde este menționată cuvântul „România”, arătându-și susținerea pentru Călin Georgescu.
Această asumare clară a susținerii a unui candidat, este în fapt semnalul că acel candidat nu mai este de interes pentru Rusia, fie pentru că și-a îndeplinit misiunea. Ceea ce în cazul lui Georgescu este adevărat, pentru că a aruncat România într-o criză politică cu un impact socio-economic pe termen lung. Alternativ ar putea însemna debarasarea de el și folosirea unei noi tehnici de diversiune: „win by losing” – „câștig prin pierdere”.
La fel va fi și cu Ponta și Simion, ambii fiind candidații pe care rusia pariază pentru a-și îndeplini parțial sau total unul dintre scopurile de la punctele 1.1, 1.2 sau 1.3. În momentul în care vor deveni irelevanți sau incontrolabili, ori vor fi umpluți de ridicol prin asocieri directe cu Kremlinul de către Kremlin, ori vor fi susținuți adversari de a-i lor.
Din păcate, Rusia și-a atins cel puțin parțial obiectul de destabilizare a României, unde noi trecem acum prin faza de criză și urmează „normalizarea”, adică acceptarea noilor condiții politico-sociale, ca de acolo să-și crească controlul asupra României. Pentru asta, este nevoie de testarea terenului ostil și calibrarea mesajelor. Aici intră în scenă investigația Recorder:
3. Operațiuni de Probing și Shaping:
În primul rând, societatea românească este în proporție uriașă neîncrezătoare în rusia și în Putin. Într-un studiu prezentat de INSCOP în ianuarie, rusia beneficia de încredere totală de doar 5.9%. Însă în Eurobarometrul din Martie 2025, români considerau că noi nu am avut beneficii de pe urma aderării la Uniunea Europeană într-o proporție de 26%. Aceste cifre sunt importante pentru rusia și prin Măsuri Active implementate în continuare, prin hrănirea crizelor interne, corelate cu imaginea relativ proastă a Parlamentului și Comisiei Uniunii Europene, în următorul ciclu electoral s-ar putea să vedem o schimbare a majorității electorale din Parlamentul României.
Investigația Hotnews relevă câteva elemente importante, dintre care se evidențiază două:
a. Putin este purtătorul direct de mesaj, fiindu-i atribuite fie prin deepfake, fie prin suprapunere de text, mesaje care se adresează direct Românilor. Așa ceva pare absurd, scandalos, mai ales că rusia și Putin în sunt pe tărâm ostil în România;
b. Putin și Rusia avertizează asupra a două aspecte care țin de un conflict armat: Rusia vs NATO (fără referire la SUA) și Rusia vs Europa – unde Europa este portretizată ca fiind slabă;
Aceste campanii sunt operațiuni, care în limbajul de specialitate sunt denumite operațiuni de probing – care înseamnă testarea terenului (câmpul tactic informațional – adică tot ceea ce citim și auzim noi pe internet, la televizor, la o bere cu băieții când vorbim politică, discursurile politice etc), analizarea răspunsului societății, calibrarea ulterioară a campaniilor pentru eficientizarea lor, testarea mesajelor etc. și shaping – care înseamnă modelarea terenului, fezandarea lui, însămânțarea lui cu linii de comunicare ce vor permite normalizarea, spre exemplu, a violenței, extremismului, acceptarea ca normă a ideii „că democrația e slabă, o ușoară dictatură poate fi mai eficientă„, „avem nevoie de un lider puternic„, „Uniunea Europeană este slabă, Rusia, așa rea cum e ea, ne poate proteja”, „toți sunt la fel, nimeni nu merită votat” etc.
Vă promit, fără să fiu Nostradamus și neavând niciun glob magic, că în această campanie veți vedea pe Tik Tok și Facebook, dar și în discursurile unora dintre candidați, cristalizarea unor mesaje asemănătore (dacă nu cumva identice) cu cele pe care le-am expus eu mai sus.
4. Ce legătură au cele două puncte cu alegerile din România din luna mai și cum se încadrează acestea în războiul rusiei purtat împotriva României despre care spuneam în articolul de acum câteva zile?
– Apatie politică/civică: rusia are nevoie de absenteism în zona centrului politic, pentru ca narațiunile ei să câștige și prin urmare, extrema dreaptă și candidații ei să câștige voturi;
– Frică: frica este sentimentul care te face să fugi până găsești un loc după care să te ascunzi. Mo Gawdat, fostul vice al Google X o definea algoritmic ca delta negativă dintre starea prezentă și cea prevăzută ca fiind viitoare. Deci o campanie de frică are intenția de a ne convinge că în viitor vom avea o situație mai rea decât o avem acum și trebuie să ne găsim „o ascunzătoare”, care în cazul de față este un candidat care să ne apere. Așa ne trezim cu candidații care vor „pace” cu orice preț, implicit și cu prețul morții copiilor din Ucraina;
– Desensibilizare la mesaje extremiste: ceea ce astăzi pare scandalos, prin faptul că Putin le vorbește românilor despre pace și protecția valorilor pe de-o parte, dar și despre război și teroare în viitor și o Europă slabă, în câteva săptămâni va fi acceptat ca fiind normal în cel mult două săptămâni, iar asta va permite rușilor, dar și candidaților care le profită să-și calibreze mesajele în acest sens;
Pentru detalierea conceptelor despre care vorbesc, vă invit să vă abonați gratuit la substack-ul meu: raduhossu punct substack punct com sau să o faceți susținându-mi munca pe care o fac în speranța că pot avea un impact benefic asupra celor care mă citesc, aducând în discuție subiecte mai rar dezbătute de public, într-o formă cât se poate de digerabilă de publicul larg.
Bătălia pentru România a început din nou o dată cu începerea campaniei electorale. Această Bătălie (cu B mare) este esențială pentru interesul Rusiei în flancul estic al NATO și în Uniunea Europeană. Următoarea Bătălie este pentru Republica Moldova și este, la fel ca și la noi, în desfășurare, moldovenii având alegeri naționale cândva în toamnă.
5. Ce este de făcut?
Pentru a răspunde la această întrebare, e nevoie de un articol în sine, însă fără a detalia prea mult, vă dau cel puțin trei exemple de acțiuni:
– Acceptarea realității: mulți mi-au citit articolul cu privire la faptul că România este de facto într-un război cu rusia, chiar dacă acesta este non-militar, însă mulți au și râs. Îi înțeleg sincer. E greu să accepți o realitate care pare absurdă. Au început să râdă din ce în ce mai puțini după investigația de la Hotnews, care arată clar dovezile cu privire la mii de conturi de TikTok din România susținându-l pe Putin. Acceptând realitatea, ne adaptăm la ea și reușim să contracarăm atacurile, să peticim vulnerabilitățile;
– Mobilizarea la vot: Interesul Rusiei în această Bătălie este demobilizarea. Astfel că trebuie să luptăm pentru mobilizare;
– Susținerea centrismului: Adică a candidaților moderați, care nu sunt ultra-zgomotoși, radicalizați, extremiști, populiști și demagogi. Moderația nu este sexy, în comparație cu cineva care spune „dacă ajung eu președinte, le rup picioarele [adăugați aici cei pe care-i considerați adversari]”. Însă este corectă pentru România;
– Susținerea candidaților Pro-europeni: nu atacarea lor de către echipa de talibani a unuia sau a altuia. În mai se joacă soarta României, cu impact direct pentru 2028, 2032 și 2036 cel puțin, nu soarta vreunui partid sau candidat;
Urmează o lună cruntă. Cu încercări constante de destabilizare, de decredibilizare a celor care vorbesc despre asta, venite din partea Agenților de influență ruși despre care am explicat în articolul anterior.
Însă în această lună, spre deosebire de alte luni, acum știm cu ce ne batem, cum arată bestia și ce trebuie să facem pentru a o învinge. De data asta este în mâinile noastre mult mai mult decât în noiembrie, șansa să învingem Rusia.
Hai să-i învingem!