marți, septembrie 10, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăȘtiri InterneExpert Forum: Partidele au cheltuit aproape 200 mil. lei în primele 6...

Expert Forum: Partidele au cheltuit aproape 200 mil. lei în primele 6 luni. Cei mai mulți bani au mers în presă și propagandă

Raportul Expert Forum dezvăluie că cele mai mari cheltuieli ale partidelor politice, din perioada ianuarie - iunie, au fost în presă şi propagandă, consultanţă politică, personal, urmate de activităţi politice, sondaje de opinie, producţia şi difuzarea de spoturi publicitare și altele.

Un raport de monitorizare lansat miercuri de Expert Forum arată că Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a virat în perioada ianuarie-iunie către şase partide suma de 133 de milioane de lei, însă aceste formaţiuni politice au cheltuit mai mult, respectiv 198 de milioane lei.

În perioada ianuarie – iunie, PSD a primit 52,1 milioane de lei, PNL – 44,1 milioane de lei, USR – 23,8 milioane de lei, PMP – 445.000 lei (începând doar cu luna iunie), AUR – 10,5 milioane de lei şi Pro România – 1,9 milioane lei.

În aceeași perioadă, partidele au cheltuit 198 de milioane lei, adică aproape 150% raportat la banii primiți. „Toate partidele au cheltuit mai mult decât au primit: AUR (274%), USR (178%) și PNL (152%). PSD a alocat puțin peste cât a primit în prima jumătate de an. Procentual, PMP a avut cele mai mari cheltuieli (de cinci ori!), cel mai probabil din economii. Pro România a cheltuit puțin (67 mii lei) în luna iunie„, arată raportul.

Cele mai mari cheltuieli s-au înregistrat în lunile aprilie, respectiv 56 de milioane (28%) și martie, când s-au cheltuit 35 de milioane de lei (18%). În luna mai, partidele au cheltuit 32 de milioane de lei, iar în iunie 27 de milioane de lei. Expert Forum notează că în perioada campaniei electorale valorile s-au redus, însă partidele au cheltuit mult în precampanie. „Aceste fonduri nu se includ în rapoartele pentru campania electorală, fiind vorba despre finanțarea activității curente a partidelor„, menționează raportul. 

Partidele au continuat să aloce sume semnificative de bani pentru promovarea partidului sau a unor membri a acestuia în paralel cu desfășurarea campaniei electorale. Partidele au cheltuit 34 de milioane de lei pentru promovarea partidului (presă și propagandă / spoturi publicitare) în lunile mai și iunie –  nu știm însă exact care sunt cheltuielile specifice pentru perioada 10 mai – 8 iunie, cât a durat campania electorală, ci doar pentru perioada integrală de 2 luni„, mai arată Expert Forum. 

Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru: presă şi propagandă -109,3 milioane de lei (55% din totalul cheltuielilor), consultanţă politică – 17,4 milioane de lei (8,8% din totalul cheltuielilor), personal – 15,7 milioane de lei (7,9% din totalul cheltuielilor), activităţi politice – 12,7 milioane de lei (6,4% din totalul cheltuielilor), sondaje de opinie – 11,8 milioane de lei (6% din totalul cheltuielilor), bunuri mobile şi imobile – 7,5 milioane de lei (3,8% din totalul cheltuielilor), producţia şi difuzarea de spoturi publicitare – 5,7 milioane de lei (2,9% din totalul cheltuielilor), alte categorii – 18 milioane de lei (9% din totalul cheltuielilor).

Pentru presă şi propagandă, partidele au cheltuit proporţional cea mai mare valoare pentru jumătate de an, începând cu 2021. Anul trecut cheltuielile au ajuns la 58 de milioane de lei, astfel cheltuielile pentru cele şase luni ale anului acesta sunt aproape duble. Comparativ, în 2023, partidele au cheltuit 120 de milioane de lei pentru aceeaşi linie bugetară. Raportul Expert Forum relevă că PSD a cheltuit 40.546.590 lei (70,8% din cheltuielile totale), PNL – 35.992.500 lei (53,5% din cheltuielile totale), USR – 19.686.554 lei (46,3% din cheltuielile totale), AUR – 11.414.708 lei (39,5% din cheltuielile totale), PMP – 1.663.778 lei (66,5% din cheltuielile totale), Pro România – 0 lei.

Potrivit documentului, cheltuielile pentru consultanţă politică s-au ridicat la 17 milioane de lei, dintre care cea mai mare parte – 14 milioane de lei – au fost înregistrate de PNL. PSD a cheltuit constant între 250.000 şi 300.000 de lei. Expert Forum notează că la PNL se regăsesc câte două vârfuri semnificative, a câte 3,2 milioane de lei, în lunile aprilie şi iunie. USR a cheltuit cel mai mult în aprilie şi mai: aproape 410.000 de lei în fiecare lună. „Dacă la PSD observăm o scădere a cheltuielilor pentru consultanţă, la USR şi PNL se observă creşteri faţă de anii trecuţi”, precizează Expert Forum.

Raportul poate fi regăsit aici

Expert Forum reiterează că legislaţia privind desfăşurarea campaniilor electorale şi cea privind finanţarea campaniilor electorale şi partidelor politice sunt deficitare şi încurajează lipsa de transparenţă prin mutarea unei părţi a cheltuielilor în perioada de precampanie, cu cerinţe mult mai relaxate decât cele din campanie. Una dintre cauze este faptul că perioada de campanie e foarte limitată în mijloace de promovare: practic, toate materialele de tip banner sau billboard care pot fi utilizate oricând în afara campaniei sunt interzise în campanie.

În cazul campaniei de promovare a cărţii lui Nicolae Ciucă, chiar dacă acesta nu a fost candidat şi nu este menţionat PNL ca atare pe afişaj, nu se poate nega faptul că această campanie de promovare a preşedintelui partidului a avut impact şi asupra alegerilor din vară. E greu de crezut că ar fi doar publicitate pentru o carte (care nici nu exista la acel moment şi nu ştim nici acum dacă există) şi este clar că a avut un rol de promovare indirectă a PNL, respectiv a lansării lui Nicolae Ciucă pe post de candidat la prezidenţiale, fapt recunoscut şi de lideri liberali. Pe scurt, este greu de imaginat şi că un partid cheltuie 2 milioane de euro pentru a promova o carte dacă nu are interes de promovare electorală„, arată Expert Forum.

Georgiana Costea
Georgiana Costea
Licențiată în Relații Internaționale și Studii Europene, cu un masterat în același domeniu, Georgiana Costea a debutat în presă abordând politica internă și externă. Între timp, s-a concentrat pe zona economică, cu accent pe energie și IT, în cadrul revistei de business Forbes România.
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare