marți, decembrie 6, 2022

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

spot_img
AcasăInvestigațiiPrimăria Alexandria pune la bătaie peste un milion de lei pentru promovare...

Primăria Alexandria pune la bătaie peste un milion de lei pentru promovare în presa mare și mică. Ofertele Realitatea și Antena 3 au dus la reluarea licitației

Până la finalul acestui an, Primăria Alexandria și-a propus să aloce o sumă impresionantă publicității în presa locală și centrală. Vorbim, de principiu, despre o valoare estimată a acordurilor cadru cu mai multe entități media situată între 1.121.128,40 lei și 1.860.731,60 lei. Motivația investiției în mass-media , așa cum a fost ea transmisă publicației INVESTIGATORIA, la o solicitare a noastră, este că instituția publică face astfel un efort financiar pentru a combate fake-news-ul și pentru a monitoriza presa scrisă, audio-video și online, astfel încât locuitorii reședinței județului Teleorman să fie informați corect.

Pe data de 10 august a acestui an, Primăria Alexandria publica pe SICAP un anunț de participare ce avea ca obiect achiziția de servicii de informare, promovare, monitorizare și publicitate media. Entitățile media care se puteau înscrie în această competiție pentru bani publici erau din toate liniile de activitate specifică, și anume posturi de televiziune, publicații online și print, precum și posturi de radio.  Serviciile de promovare și informare erau împărțite pe 5 loturi, data limită de depunere a ofertelor fiind 12 septembrie 2022.

Publicația noastră a așteptat ca depunerea ofertelor să se încheie, pentru a solicita Primăriei Alexandria un punct de vedere cu privire la motivele care determină o instituție publică să investească niște sume astronomice din bani publici pentru a plăti presa locală și centrală să-și facă treaba normală, și anume aceea de a informa, de a fi prezentă și de a arăta publicului cum merge administrația publică locală. Mai ales că nu suntem în campanie electorală, pentru ca sume de genul acesta să fie pompate în mediatizare.

Pe surse am aflat că motivul pentru care primarul orașului Alexandria, Victor Drăgușin, dorește să investească bani publici în presă este acela că el a simțit că pe vremea lui Dragnea, imaginea orașului pe care îl conduce a fost pătată, astfel că niște bani publici puteau, la o adică, șterge acele pete. Ce e drept, și în răspunsul furnizat nouă la întrebarea: “De ce?”, primarul Alexandriei ne-a răspuns ceva similar: “având în vedere fluxul mult prea mare de informații apărute în presa online și nu numai, Primăria Municipiului Alexandria dorește să combată aceste metode de diseminare a informațiilor eronate apărute în spațiul public prin emiterea unor puncte de vedere și să diminueze astfel apariția fake-news-urilor”.

Din răspunsul transmis de Primăria Alexandria publicației INVESTIGATORIA

Înțelegem, așadar, că Primăria Alexandria crede că prin pomparea de bani către presă va combate fake-news-ul din presă. Știm, sună straniu pentru o societate normală, însă, din punctul de vedere al unor persoane din politică și administrație, corectitudinea presei ar depinde de modul în care o plătești.

În ciuda sumei mari puse la bătaie, se pare că unele probleme au apărut pe parcursul desfășurării procedurii de achiziție a acestor servicii și că lucrurile s-au tot schimbat pe parcurs. Potrivit răspunsului transmis nouă de Primăria Alexandria a fost depusă o singură ofertă pentru Lotul nr 2 (cel prin care se contractau servicii de creație, producție, difuzare spot TV prin intermediul unui post de televiziune cu acoperire națională, cu deplasare în teritoriu), și anume de către compania All Media Company SRL, o firmă care le are drept acționare Ioana Ursica şi Doina-Ştefania Ursica, cea din urmă asigurând o perioadă lungă de timp activitatea de trafic manager pentru posturile de televiziune Realitatea TV și Romania TV. All Media Company este cunoscută și pentru faptul că a câștigat 10 milioane de lei pentru publicitate de la Ministerul Fondurilor Europene în mandatul Rovanei Plumb.

Revenind la loturile scoase la bătaie de Primăria Alexandria, pentru loturile 1, 3,4 și 5, licitațiile s-au anulat, pentru că nu s-a depus nicio ofertă.

Și mai interesant este că pentru lotul al doilea, Primăria Alexandria a cerut oferte din partea posturilor de televiziune România TV, Antena 3, Realitatea și Digi 24. În urma primirii ofertelor din partea posturilor Realitatea și Antena 3, procedura de licitație a fost reluată.

Din răspunsul furnizat de Primăria Alexandria la solicitarea pe L544 transmisă de INVESTIGATORIA

Ce dorește Primăria Alexandria prin plata acestor sume către presă?

Ei bine, am lăsat chiar conducerea instituției să ne explice, solicitând un punct de vedere oficial. Iată ce ni s-a răspuns:

Conform cerințelor lotului 2, singurul lot pentru care s-a depus ofertă, autoritatea solicită crearea și difuzarea de știri cu o lungime de 60 de secunde pe știre cu privire la procedura de elaborare a actelor normative, precum și informații de interes public (anunțuri, ședințe, hotărâri, materiale informative, campanii de conștientizare, angajări, evenimente, evenimente socio-culturale, demarări proiecte/lucrări, precum și stadiul acestora.”

Desigur, Primăria Alexandria, precum și alte instituții similare din țară, ar trebui să știe că relatări pe marginea evenimentelor, proiectelor, stadiului de execuție a unor lucrări, campaniilor de informare sau conștientizare, angajările din instituțiile publice, fac parte oricum din obiectul de activitate al presei, mari sau mici. Ca atare, plata unor astfel de servicii este stranie în sine. Și atunci, e firesc să ne întrebăm ce cumpără, de fapt, printr-un astfel de contract, o instituție publică de la presă? Cumva relatări favorabile? Nu știm, dar vom urmări cum vor decurge lucrurile, după ce banii publici ai reședinței județului Teleorman vor fi plătiți presei câștigătoare la licitație.

Carmen Dumitrescu
Carmen Dumitrescu
Jurnalist de investigație, cu o activitate jurnalistică bogată. Mediafax, G4Media, Europa FM, Realitatea.net sunt doar câteva dintre publicațiile cu care a colaborat de-a lungul vremii. A absolvit programul de cercetare și investigație "Edward R. Murrow" în Statele Unite ale Americii, în cadrul Poynter Institute din Florida. A fost premiată în cadrul Galei Superscrieri în anul 2019, obținând premiul din cadrul secțiunii "Presă Locală". Premiată de Ambasada SUA în cadrul evenimentului "Romanian Women of Courage" în anul 2019. Carmen este și scriitor, având până în prezent cinci romane publicate, cea mai recentă apariție editorială a sa fiind cartea "Cei care nu mint".
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare