sâmbătă, aprilie 27, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăInvestigațiiHoții de pământ și natură (II) LABIRINTUL continuu fără ieșire - cu Minotauri...

Hoții de pământ și natură (II) LABIRINTUL continuu fără ieșire – cu Minotauri ca paznici

Administrația publică e despre instituții. Despre ghișee. Despre funcționarii publici și rolul lor. Administrația publică românească e o cetate-labirint juridic de legi, ordine, hotărâri, de decizii, de interpretări inaccesibile, întortocheate, neverificabile public, dar mai ales neexplicate. E ștampila care poate transforma o viață, un loc, într-o secundă. Sau care poate muta un deal, un drum, o pădure.

În România, împreună cu legislația bine țintită, administrația este un Labirint. Păzit de minotauri. Care nu are ieșire. Din design, nu că nu o găsești. 

Notă explicativă: acest articol nu este decât parțial o investigație. Pe de cealaltă parte este o investigheață. Pentru că la final… îngheață. 

Acest articol este încă o rețetă. Cum faci ca această cetate a legilor ordinelor hotărârilor să fie în slujba ta de imobiliar, politician, președinte de ceva legat de un scaun? 

Păi cu aroma principală SECRETUL. Și punând/păstrând în funcție oamenii-cheie. Minotaurii. 

Și cu ziduri, multe ziduri, construite metodic, puse unul lângă, unul peste, unul după celălalt. Dar și mai important cu ițe, multe ițe. În plus, nu lași accesul oricui, chiar și cei mai logici trebuie să lase orice speranță că vor înțelege ceva intrând aici

Ascunzi și restricționezi în spatele unor norme necitibile și grele juridic, TOT. Sau nu le respecți pentru că nu le va citi nimeni și nu va verifica nimeni cu adevărat dacă ai respectat.  Și, mai ales, îngropi legăturile esențiale între legi foarte adânc în procedurile birocratice.  

Construirea labirintului administrativo-legislativ fără ieșire by design

Pentru bază folosești norme metodologice și conexiuni între excepții la care nu se așteaptă nimeni. Apoi, OBSCURIZEZI procesul legislativ și îl faci greu accesibil, îl transformi în LABIRINT. Să nu îi mai trebuiască nimănui să înțeleagă ceva. Că e prea greu. 

Transformi prin interpretare juridică un principiu al transparenței într-o regulă obscură cu sfori în mâinile unui funcționar. Sau mai multor funcționari. Sau instituții. 

Folosești subtil un articol de lege cu putere IMENSĂ, așa, ca o mențiune pe acolo. Apoi îl folosești împreună cu Excepția. Le mixezi, cum ar veni. Dacă există vreun alt articol, sau o altă instituție care poate deschide vreun culoar blocat de tine, îl ignori, cumperi, corupi.

De exemplu. 

Cum poți, pe legea românească să treci un teren extravilan, pășune, arie protejată sau coridor ecologic în intravilan construibil? Pentru ca mai apoi să faci toată zona cartier rezidențial.

Legea OUG 34/2013 sau OUG 57/2007 îți interzice, principial, expres, acest lucru. 

Mai mult, ai o altă lege care vine și îți spune că statutul de arie protejată, de coridor ecologic, și chiar și existența unor habitate protejate, trebuie să fie consemnate în cartea funciară a unui teren care are aceste ”calități”. Tocmai pentru că, la fel ca și la pășune, aceste calități atrag după ele niște nevoi de protecție, de regim special de exploatare, cum ar fi că nu poți construi acolo. 

Articolul 200 din OG 600/2023

(1) Calitatea de arie naturală protejată se notează la cerere, în baza actului normativ sau administrativ prin care a fost instituit regimul de arie naturală, precum și a documentației cadastrale, întocmită pentru imobilul care face obiectul cererii.

(2) În funcție de natura actului prin care s-a instituit regimul de arie naturală protejată, notarea indică și calitatea de sit natural al patrimoniului natural universal, de rezervație științifică, parc național, monument al naturii, rezervație naturală, parc natural, zonă umedă de importanță internațională, rezervație a biosferei, geoparc, arie specială de conservare, arie de protecție specială avifaunistică, sit de importanță comunitară sau arie naturală protejată de interes județean ori local, potrivit dispozițiilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Calitatea de coridor ecologic se notează la cerere, în baza ordinului emis de conducătorul autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor.

Pentru că funcția acelor terenuri este alta și valoarea lor e în altceva decât construcția de imobile și vânzarea acestora. Ăsta e principiul. Protejezi, previi distrugerea și folosirea unei valori.  Dar tu, personaj puternic, te faci că nu vezi și atâta timp cât nimeni nu cere, nu spune, nu te verifică, aia e. O lași așa, neconsemnată valoarea nicăieri. Uiți să aplici această lege. E un zid bine pus. 

Am explicat în primul episod cum te eschivezi de acest principiu al protecției valorii (de pășune, de pădure). 

Luând excepția și modelând-o după cum ai nevoie. Nu te verifică nimeni la nivel de aviz cum ai introdus în intravilan pășunea din coridorul ecologic și dacă ai respectat toate cerințele legii (compensarea suprafeței de pășune, respectarea situațiilor de excepție – interes public etc conform art 5 din OUG 34/2014). Prietenii tăi de la APM sau de la Ministerul Mediului sau de la Ministerul Agriculturii nu spun nimic. Pur și simplu. 

Dar acolo nu e totul. 

Mai e un articol de care ai nevoie și pe care îl ai în altă lege, care e de fapt un Ordin de Guvern (proces legislativ direct și fără trecere prin Parlament). 

Un alt funcționar trebuie să îl aplice, și îl va aplica strict. Pentru că degeaba introduci în intravilan dacă va rămâne teren agricol și nu construibil. Cel puțin în logica imobiliaro-financiară pe care o trăim acum. 

Articolul 103 din OG ANCPI 600/2023 OCPI 

(1) Imobilele situate în intravilanul localităților, aprobat potrivit legii, prin PUG și/sau PUZ, pentru care a fost emisă autorizație de construire, sunt scoase din circuitul agricol prin efectul legii, înregistrându-se în evidențele de cadastru și carte funciară pentru întreaga suprafață, cu categoria de folosință curți-construcții, fără întocmirea în acest sens a unei documentații cadastrale de actualizare informații tehnice.

Așadar, dacă de la înălțimea ta de funcționar într-o comisie de urbanism, emiți o autorizație de construire, pe un teren pe care tot tu l-ai introdus în intravilan pe baza de EXCEPȚIE (în PUG sau PUZ), altcineva e responsabil de faptul că acolo este posibil să construiești și ca tu să emiți acea autorizație de construire. 

Acuma, să nu intrăm în dilema oul sau găina. 

Ce ar trebui, legal, să fie prima – schimbarea categoriei de folosință sau autorizația de construire… că astea nu-s de nasul nostru, al oamenilor simpli. LABIRINTUL e gata. 

Important este că, la final, pășunea coridor ecologic introdusă abuziv în intravilan devine și construibilă prin simpla emitere a unei autorizații de construire…

Aceasta este rețeta aplicată în cazul pășunii pline de habitate protejate și pe care este desemnat un coridor ecologic european din sudul Făgetului Clujului. 

Povestea cu detalii și acțiuni o puteți reciti aici, aici și aici

Dacă vi se pare obscur traseul logic de mai sus, să știți că așa trebuie să fie. Labirintul nu are ieșire. din design. 

OBSCURIZAREA procesului legislativ urmat este parte din rețetă, este rețeta însăși. Îngreunarea înțelegerii, desconsiderarea nevoii de a înțelege simplu și rapid de către oricine, la orice nivel de pregătire a unor procese care le afectează drepturile. Da, dreptul de proprietate, dar și cel la un mediu curat, la opinie pe un peisaj cultural și social în care ai o proprietate sau în care pur și simplu trăiești. 

Sistemul social este o rețea de convenții integrate și sincronizate, cu principii care, în esența lor, ar trebui să asigure exact asta – înțelegerea modului în care putem trăi liberi împreună fără să ne încălcăm în picioare drepturile unul altuia prin aspirațiile noastre. 

Subtilitățile acestea obscure vin să eludeze acest principiu. Și să o facă în spatele unor vorbe și pretinse formalități pe care nu oricine are capacitatea, timpul, răbdarea de a le înțelege. 

La fel, un alt exemplu:

Tot ca tehnică de construire labirint, transformi din terminologie o informație publică în informație restricționată. 

Vrei informații despre PUG, PUG Ciurila, de exemplu, despre cum s-a luat în evidență intravilanul propus spre extindere în acel mare și fraudulos proces de sistematizare a unei zone verzi și bogate în biodiversitate, pe alocuri chiar coridor ecologic european? 

Nu poți, nu ai voie, trebuie să plătești. Trebuie să dovedești că ai dreptul să le ceri, deși sunt informații  publice și deși sunt acele informații cruciale care schimbă statutul de PUG propus în PUG în vigoare. 

Te interesează când a făcut Primăria acele formalități? Pentru că e important? Vrei să vezi cererea de recepție a documentației PUG? Dovedește că ai dreptul să intri în această cetate a birocrației. Și plătește. 

Extras din răspunsul OCPI Cluj la cererea de informații conform L544/2001 pentru cererea de recepție a PUG Ciurila și toată documentația care a stat la baza acestei cereri. 

Notă: pentru completarea formularului e nevoie de justificarea, prin documente, a dreptului de acces la acele informații (proprietate, persoană interesată), iar dosar, cel mai probabil se referă la un nr cadastral. Așadar, pentru cele câteva mii de cărți funciare care ar trebuie oferite 

Extras din răspunsul inițial cu refuzul de a oferi informațiile despre cererea de recepție a PUG Ciurila

Rețeta asta e foarte bine asezonată cultural. 

În România, gratuitatea indică lipsa de importanță. Sărăcia și privilegiul prin plată, prin bani, sunt cele două extreme care condiționează chiar și accesul la lege, la informație. 

Când și-au dat seama de asta, instituțiile precum Consiliile Județene, Oficiile de Cadastru Teritoriale și-au luat puterea în mâini și au stabilit taxe, dar mai ales ziduri. 

Știm noi și pe alții care și-au luat această putere în mâini (aka Guvernul), dar uite că teritorialii locali o fac sistematic, de multă vreme și cu scop clar. 

Să pună limite și să mai îndepărteze din ochii curioși. Să construiască ziduri de labirint, oricât de mici, dar consumatoare de energie. Asta e miza: consumul de energie, descurajarea. 

Cum adică să vezi tot procesul de avizare și de recepție a unei documentații publice? 

Cum adică să vezi rezultatele cadastrării sistematice care a stat la baza unui PUG public? 

Și ce dacă această cadastrare a fost făcută din bani europeni, într-un program menit să scoată din întunericul foilor de planuri topografice desenate de mână și plătite cu 100 de lei pe copia xerox, copie ilizibilă și consumatoare de hârtie și de nervi, fără vreo legendă, fără vreo explicație a notațiilor? Cum adică să vezi ce limite de parcele, intravilan au folosit pentru determinarea noului intravilan? Cum adică să vezi categoriile de folosință? Pășune, cea interzisă întru schimbare și altele, gen pădure? 

Cum adică să intri în labirint și să ieși de acolo cu un rezultat? 

Nu, asta nu se poate. Uneori nici instanța nu dă de capăt labirintului, nici la capătul unor ani de judecată. Deci cum ar fi să poți tu, un om simplu? Nu se poate. Zid! Labirint!

Paznicii funcționari / instituții/ firme minotauri

Dar foarte important în acest labirint sunt paznicii, minotaurii: este esențial să îți aduci în labirint oamenii și firmele care trebuie, oamenii care știu cum se face pază de labirint

De exemplu, dacă ai nevoie de intravilan transformat din păşune şi nu ai de unde să compensezi, şi vrei şi locul acolo unde e coridor ecologic sau arie protejată, trebuie să faci în așa fel încât nici o instituție de control sau monitorizare să nu ridice vreo întrebare despre articolele acelea excepții. 

Pentru PUG (Ciurila, de exemplu), mai ai și codul administrativ care spune ca o primărie nu aproba de capul ei un act normativ atât de important. Că prefectura monitorizează legalitatea. 

Și uite vine cineva si spune ca există suspiciuni: 

  • Nu ai compensat suprafața de pășune, așa cum cere art 5 din OUG 34/2013. Nu ai avizul necesar cerute de lege. 

Extras din art 5 al OUG 34/2013

  • Nu publici raportul de consultare publică real, îl transformi într-o maculatură. 
  • Ai trecut o abținere la voturi ”pentru”
  • Ai trecut mințind peste consultarea publică, ai făcut hârtii care s-o justifice, dar pe substanța lor nu s-a uitat nimeni. Pentru că nu le-ai publicat, cum cere lege, nicăieri. 
  • Ai făcut dezbateri, le ai anunțat când ai vrut tu, nerespectand nici una dintre legile de organizare, dar ii dai inainte ca le ai organizat. 
  • Ignori orice părere pe care trebuie sa o iei in considerare, o trimiți pe un culoar închis. Nu există. Mai ales dacă vine din partea publicului interesat de protecția mediului. 
  • Greșești datele și nu te interesează să le clarifici sau explici cu bună credință ceva. 
  • Ignori că există o anchetă disciplinară împotriva arhitectului proiectant al acestui PUG care ar putea să rezulte în niște nereguli semnalate… 

Apoi, când cineva cere Prefecturii să verifice toate cele de mai sus, dai, administrativ, cu dume. Că eroare materială pentru că e prea mult de lucru la primărie la starea civilă, ca eroare materială la cadastru, ai mutat intravilan, dealul, ce ti-a trebuit, de oboseală și că ești și tu om. Chiar o victimă. Om nu e ăla care cere ca acel coridor ecologic să fie respectat. Trecut în cadastru. La fel ca niște surse de apă, cum zice legea urbanismului care reglementează PUG-ul. 

Răspunsul primăriei Ciurila la a doua solicitare a Instituției Prefectului Cluj, extrem de formală și imperativă de a justifica trecerea unei abțineri la voturi pentru în HCL ul de aprobare al PUG Ciurila. 

Dar Prefectura nu vede nimic din toate astea. Minotaurii se fac că nu văd minotaurii blocând culoare. Desconsideră realitatea din fața ochilor tăi de om simplu. 

Nu exista nici o suspiciune de ilegalitate. 

Nu se dă nici o justificare pentru asta. 

Doar multe multe vorbe scrise în limba de lemn a labirintului. 

Minotaurul îți bolborosește țipat că nu ai cum să ieși din labirint, să nu te mai zbați. 

Extras din răspunsul instituției Prefectului Cluj la sesizarea asupra nelegalității PUG Ciurila cu 18 motive de nelegalitate ridicate, argumentate cu articole din legi. 

Nimeni nu și-a pus vreo întrebare public despre asta. Nimeni nu și-a pus vreo problemă. 

În pixul și posibila greșeală / ”eroare materială” a primăriei stau transformările de pășune, pădure, arii protejate, coridoare ecologice… stau ani de procese și învârteli în labirintul ăla de vi l-am explicat mai sus doar pe un culoar, unul mic. 

O mutare de teren, o dispariție misterioasă după un zid de labirint, mai aproape sau mai departe de pădure, de un drum, de un nod rutier, de un cartier rezidential, de un viitor parc industrial. Toate stau în virgula și coordonarea asumată de un specialist minotaur. Un funcționar. 

Sau poate o firmă de cadastrare care a devenit ceea ce este după ce a fost cea care aproape a îngropat Roșia Montană. Firma care cadastrează sistematic, pe bani europeni, mare parte din Ardeal este fondată de cei care au fost și încă sunt parte din RMGC.

Extras din sicap.ai cu valoarea contractelor licitate de către Total Business Land, firma care cadastrează sistematic comuna Ciurila și Făgetul. 

Anunțul Primăriei Ciurila care indică firma de cadastrare

Aceeași firmă care proiectează casele sociale aparținând Consiliului Județean Cluj pe o parcelă care este jumătate ÎN aria protejată Făgetul Clujului. 

Sursa site-ul Primăriei Ciurila – Avizul Arhitectului Sef Cluj pentru cele 4 locuinte protejate

O ignorare și atât. Închizi ochii și te imaginezi un om bun, care vrea binele, uiți bolboroseala țipată. 

Apoi te uiți când încep lucrările în fix zona pe care e coridor ecologic, repede să o distrugem pâna nu apucă să o salveze sau să-i vadă valoarea cineva… 

Apoi rămâi mut. Înghețat și paralizat de înțepătura surpriză. 

Atât. Articolul acesta îngheață în labirint aici. 

Mă așez în mijlocul acestui LABIRINT cu MINOTAURII în față și vă întreb. 

Cum de e posibil așa ceva fără nici o întrebare, fără nici o dezbatere în lumea presei și civică și administrativă? 

Ce lege, ce instituție, ce arhitect și ce dumnezei ar trebui să intervină ca să ridice din întunericul acestui labirint păzit de acești minotauri întrebarea firească: Ce e de făcut pentru a ne scoate din LABIRINT? Pentru a scăpa de minotauri? Cum de e posibil să asistăm la spasmele democrației regresive în atâtea și atâtea domenii și locuri și să tăcem? 

Pe scurt. Prefectura Cluj a ignorat toate problemele de legalitate ale PUG Ciurila. Nici nu a vrut sa citească documentele netrimise inițial la timp de către Primăria Ciurila din prima, le-a cerut cuminte, încă o dată și încă o dată, a primit ceva incomplet și incorect, nu a verificat ca au si sens, că sunt legale… ei colaborează cu primăria… pentru că nu există subordonare. Codul administrativ și datoria de verificare a legalitatii sunt povesti pentru alte legende. 

Instituția care ar trebui sa fie girant pentru buna credință a instituțiilor a zis ca ea nu vede nimic în neregulă… nu ca s-ar fi uitat cu atenție… 

Făgetul și pășunile lui, toată zona verde care a mai rămas verde în sudul Clujului, sunt în mâinile minotaurilor. Primaria Ciurila, Consiliul Judetean Cluj, Prefectura Cluj, Oficiul de Cadastru și firmele de cadastrare sistematică. Aceștia sunt o parte din minotaurii care transformă natura Clujului în Labirint în care moare natura. 

P.S. Va urma Minotaurul mare, Guvernul. La cererea de verificare a legalității am făcut o revenire cu cererea de a fi justificate toate punctele indicate în solicitările inițiale. Către Secretariatul Guvernului. 

Labirintul continuă. Prin gheață. E frig aici. Democrația tremură. 

P.P.S. Toate acestea se întâmplă în anul precedent celui în care se vor schimba politic lucruri care vor reconfigura labirintul administrativ și, poate, minotaurii. 

De ce nu avem o voce, de ce nu suntem auziți în anii în care nu alegem? 

ALINA CHIRIAC
ALINA CHIRIAC
Sunt un om simplu, implicat civic, care iubește natura. Să plantez copaci, să protejez pădurea, pășunea, apele, biodiversitatea, verdele pe care îl mai avem, mi se pare forma prin care pot să las picătura mea de contribuție pentru generațiile următoare. Și forma de respect pentru privilegiul pe care îl avem de a fi pe planeta asta.
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img

Articole Populare