Nu e ceva nou, ci mai degrabă un trend care ia amploare. Pot enumera câțiva artiști care au lansat, de-a lungul timpului, piese pentru Băsescu sau Dragnea, dar nu-mi amintesc să fi cântat cineva în sprijinul lui Dăncilă. Strategia s-a potolit la un moment dat, poate pentru că ne-a ajuns să fim luați de proști și s-au prins și cântăreții de faptul că, a te asocia cu politica, poate dăuna. Ei bine, a înviat acum, atât la alegerile din 9 iunie, cât și pentru cele privite de publicul larg drept cele mai importante de anul acesta.
„E ultima redută, eu mai am o mică speranță / Că George Simion ne-ar putea readuce la viață / E singurul apt și demn să scape țara din infern / Restul sunt niște scursuri ce vor pleca cu primul tren” – câteva versuri din melodia hip-hop care îl promovează pe George Simion. Lansată pe 31 octombrie, a strâns 126.984 de vizionări la momentul publicării acestui material.
„Să vă luați cu generalul n-aveți minte/ În curând o să vă fiu președinte/ Pe buletinul de vot eu nu am rival/ Nicolae Ciucă, general” – câteva versuri din melodia (manea) care îl promovează pe Nicolae Ciucă. Lansată pe 18 noiembrie, are 702.978 de vizionări la momentul publicării acestui material.
„Două vorbe vorbe spun și-atât / E capabil, hotărât / Familist, om cu onoare, care aduce o schimbare / Știe mersul, știe jocul, e drept să-și ocupe locul pe fotoliul Cotroceni / Luptă pentru cetățeni / Mare om, jos pălăria / Merită președinția că iubește România” – câteva versuri din cea de-a doua melodie (manea) care îl promovează pe Simion. Lansată astăzi, 20 noiembrie, are 106.495 de vizionări la câteva ore distanță.
Unii dintre noi s-au cam săturat. E periculos să le iei în râs, deși asta mi-a fost reacția, dar a fost „râd ca să nu plâng” pentru că reflectă, încă o dată, imaginea politicii românești.
Spunea cineva că nu e neobișnuit și că nu ar trebui să mă agit, pentru că și Kamala a avut-o pe Cardi B pe scenă. Doar că nu i-a dedicat melodii.
Îmi mai spunea cineva că numărul vizualizărilor este mic. Da, dacă nu iei în considerare TikTok-ul, unde sunetele se folosesc fără a accesa YouTube.
De ce e periculoasă o melodie politică și, în special, o manea? Și de ce e perfectă pentru campaniile politicienilor?
Versurile simple și repetitive sunt, automat, ușor de reținut și îți rămân în cap. Pot fi ascultate de amuzament și transmise din același motiv, mai ales pe platforme precum TikTok, unde algoritmul e bazat pe sunet. Prin ambele melodii, de exemplu, Simion își extinde accesul la electorat, și la cei care ascultă rap, dar și la cei care dansează pe manele.
Nu ne conving să-i votăm, dar le ascultăm aceleași mesaje, de data aceasta la persoana a treia. Mai mult, prin muzică ajung la acei oameni pe care „nu-i interesează politica”. Și, bineînțeles, nasc conversații. Te fac să-ți acorzi timpul și atenția. Poate nu și votul, dar unde se trage linia?