sâmbătă, mai 25, 2024

PUNEM REALITATEA SUB LUPĂ

AcasăInterviuÎN DIALOG CU Andrei Borțun, CEO The Institute: “Într-o eră suprasaturată de...

ÎN DIALOG CU Andrei Borțun, CEO The Institute: “Într-o eră suprasaturată de stimuli vizuali, este esențial ca artiștii la început de drum să apară cu consecvență în fața publicului”

Andrei Borțun este, în primul rând, un om care nu știe ce înseamnă să fii descurajat. Adevăratele lui provocări sunt acelea de a găsi soluții și de a le pune în aplicare. Astfel, a devenit unul dintre cei mai cunoscuți oameni din domeniul Relațiilor Publice din România și, de zece ani, organizează un festival dedicat noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, festival cunoscut sub denumirea de DIPLOMA Show.

În fiecare an, în cadrul acestui festival sunt expuse cele mai bune lucrări ale noilor talente din 16 domenii creative diferite: de la pictură la design interior, de la modă la design grafic, de la sculptură la artă murală și multe altele, totul în cadrul unui eveniment relaxat și prietenos.

Cu o experiență impresionantă în domeniul Relațiilor Publice, Andrei Borțun este omul din spatele unor evenimente foarte importante din România, precum AdPrint Festival, Internetics sau Gala Societăţii Civile. Toate aceste evenimente au fost încercarea lui de a produce schimbare în societatea românească și de a aduce împreună oameni din domeniul industriilor creative, pentru identificarea de idei și de soluții pentru redefinirea interesului pentru cultură și creație într-o țară în care nu e nimic mai dificil decât să reușești să trăiești din arta proprie.

L-am rugat, de aceea, pe Andrei Borțun să ne acorde în exclusivitate un interviu legat de drumul său profesional, de obiectivele lui, de DIPLOMA Show și, de ce nu, de șansele pe care le are astăzi un artist de a se afirma public și chiar de a trăi din propria creativitate.


INVESTIGATORIA: Aș vrea să începem prin a-mi spune câte ceva despre dumneavoastră și, în principal mă interesează care a fost drumul personal care v-a dus în sfera industriilor creative.

Andrei Borțun: Aș menționa două dintre ancorele care m-au adus în această zonă și ambele au legătură cu familia mea și cu teritoriul care mi-a fost cunoscut încă de mic copil prin intermediul lor: mama a făcut management cultural, iar tata a fost arhitect. Cred că familiaritatea cu aceste zone m-au adus mai târziu, după ce am trecut prin industria de comunicare – am înființat prima firmă de PR la puțin peste 20 de ani – la ceea ce fac astăzi. Cu timpul, aș spune că am ajuns să lucrez la intersecția tuturor acestor domenii, prin proiectele pe care le generăm azi la The Institute.

Legat de The Institute și dezvoltarea sa, organizam deja, încă din 1998, mai multe proiecte pentru industria de publicitate: festivaluri, competiții, cursuri, conferințe, expoziții. În jurul proiectelor noastre tradiționale (AdPrint Festival, ADOOR, EFFIE, Internetics, Art Directors Club), relația pe care o aveam cu stakeholderii noștri era una, mai degrabă, tehnică; niște agenții de publicitate și câteva sute de oameni de creație erau într-o relație cu proiectele noastre care le aduceau, într-un univers oarecum închis, al industriei – recunoaștere profesională, contexte de networking, uneori dezvoltare și adesea, distracție. 

După câțiva ani, ne-am propus să folosim tot ceea ce știam și puteam să facem, în proiecte care să aibă un impact mai mare, pentru mai multe bresle creative, pentru comunități mai mari, pentru un public mai mare și, dacă se putea, cu un efect real în societate și economie. Așa a apărut Romanian Design Week, de exemplu, și la un an după el, DIPLOMA Show.

Pornind de aici, mi s-a părut ca e mai valoros să pun la bătaie competențele mele și ale echipei The Institute, din toate perioadele sale de-a lungul celor 25 de ani de activitate, pe o agendă care să producă schimbare în jurul unor proiecte care să caute relevanța pentru noi, zi de zi, și pentru alții din jurul nostru.

INVESTIGATORIA: Creativitatea nu se bucură de o foarte mare expunere mediatică la noi și nici în general nu e un domeniu foarte expus în presa mainstream. Cum ați simțit acest lucru de-a lungul anilor în care v-ați dedicat industriilor creative?

Andrei Borțun: Nu ne-a descurajat acest lucru de-a lungul timpului. Am gândit DIPLOMA Show de la bun început ca un festival relaxat, deschis oamenilor și generațiilor diverse. Ne-am dorit să apropiem arta și designul de oameni și să îi împrietenim cu ele, să le arătăm că ele nu sunt apanajul unor elite și atât, că au un rol în societate, că de multe ori rezolvă niște probleme reale, că vorbesc pe limba tuturor despre niște subiecte complicate, dar care ne privesc pe toți sau din care toți putem înțelege ceva important pentru noi.

De asemenea, DIPLOMA Show este mai mult decât o expoziție, iar întotdeauna am avut multe alte activități care să reflecte industriile creative în toată diversitatea lor. La fel facem și anul acesta când, pe lângă o expoziție centrală extrem de bogată și care va activa toate cele 10 pavilioane din cadrul Combinatului Fondului Plastic – vom expune 130 de lucrări din 16 categorii creative diferite –, vom avea și masterclass-uri cu profesioniști deja consacrați, contexte de socializare, un târg de design, expoziții invitate, un pop-up cinema și chiar o retrospectivă cu alumni DIPLOMA Show, prezenți cu lucrările lor în 10 locuri-cheie de peste tot din București.  

Felul acesta de a ne uita la lucruri ne-a ajutat să ajungem la oameni diverși și la o presă diversă de-a lungul timpului. Aici am avut mereu și susținerea specialiștilor seniori pe care i-am avut în Board-ul creativ care face selecția lucrărilor ce ajung în expoziția centrală an de an – au fost generoși cu noi și ne-au ajutat să ducem povestea DIPLOMA Show mai departe și să o facem din ce în ce mai cunoscută.

INVESTIGATORIA: Ce vă motivează, totuși să continuați și să generați manifestări precum DIPLOMA Show?

Andrei Boțun: Pe mine și pe echipa mea ne motivează de la lucruri simple – bucuria acestor artiști la început de drum și entuziasmul lor de a povesti despre ceea ce fac – până la faptul că, prin manifestări ca DIPLOMA Show (și nu numai), oferim contexte de vizibilitate și de acces scenelor și industriilor creative – la un public larg care, an de an, întredeschide ușa interesului său din ce în ce mai mult pentru tipul acesta de ofertă. Este o ofertă care, la finalul zilei, are darul de a îmbunătăți calitatea vieții fiecăruia dintre noi, iar asta este în sine ceva care ne motivează puternic.

INVESTIGATORIA: Ce observați în rândul noilor generații de artiști, arhitecți și designeri și ce oportunități concrete la aduce un festival precum DIPLOMA Show?

Andrei Boțun: Un festival ca DIPLOMA Show – de altfel, unic ca inițiativă; nicăieri în lume nu am auzit despre un context similar – are mai multe roluri pentru noua generație de artiști, arhitecți și designeri români. Pe de o parte, îi expune în fața publicului larg, îi aduce aproape de cei care ar trebui să le vadă și, pe termen lung, chiar să le cumpere arta. Este printre primele lor contacte cu publicul larg, cu lucrări de diplomă care altfel ar fi văzute doar în cerc restrâns și, de multe ori, doar în mediul academic.

Pe de altă parte, DIPLOMA Show funcționează și ca un context de socializare, cunoaștere și împrietenire pentru acești artiști la început de drum – cu seniorii industriei, cu alți profesioniști și cunoscători de la care pot învăța sau cu care pot colabora.

De multe ori ne-am bucurat să auzim că, după o ediție sau alta a DIPLOMA Show, anumiți artiști au fost semnați de galerii, au fost văzuți de anumiți curatori sau și-au găsit pur și simplu contextele să-și continue traseul profesional și să devină cunoscuți. Desigur, nu este doar meritul nostru, ci valoarea lor și a creațiilor lor care contează, însă ne-am bucurat mereu să auzim aceste povești, care ne confirmă că festivalul are un aport important în viața lor profesională.

INVESTIGATORIA: Cât de importantă este crearea unor contexte de împrietenire a publicului larg cu arta și cât de favorabil este mediul de la Combinatul Fondului Plastic pentru acest lucru?

Andrei Borțun: Este extrem de importantă generarea acestor contexte – de altfel, cum am spus mai sus, este unul dintre motivele pentru care DIPLOMA Show există. Și un cuvânt-cheie este „împrietenire”, pentru că întotdeauna ne-am dorit ca modul în care punem „în scenă” expoziția centrală din cadrul festivalului, precum și celelalte activități, să funcționeze pentru a crea un mediu relaxat, informal, în care oamenii să se bucure de artă și design, iar ele să devină și un pretext pentru petrecerea timpului liber.

Cred că mediul de la Combinatul Fondului Plastic este favorabil pentru toată această desfășurare de forțe. O dovadă în acest sens este și proiectul nostru, COMBINAT.RO, care se concentrează pe regenerarea acestui spațiu și pe crearea de contexte diverse pentru ca oamenii să viziteze pavilioanele, spațiile expoziționale și manifestările artistice de aici – pe tot parcursul anului, nu doar cu ocazia DIPLOMA Show. Comunitatea de aici este vie și foarte activă, iar potențialul spațiului este imens și se aseamănă cu ceea ce vedem în alte țări occidentale la nivel de concept: un hub cultural și un punct de întâlnire pentru toți cei care iubesc arta și designul în toate formele lor.  

INVESTIGATORIA: E deja un deceniu de când ați fondat festivalul DIPLOMA Show. Ce ați învățat din experiențele acestea successive despre artiști, despre modul în care ei se desfășoară în România ultimilor ani și despre șansele pe care le au pentru a-și îndeplini obiectivele?

Andrei Borțun: După 10 ani de DIPLOMA Show, pot să spun că există foarte mulți artiști talentați, dornici să se afirme și care construiesc ceva foarte valoros prin creațiile lor. Pe lângă talent, este nevoie și de optimism, de o comunicare coerentă a parcursului lor, dar și de o disciplină care susține de fapt această coerență. Cred că acești artiști ar trebui să fie în continuare cât mai conectați cu publicul, pentru că, într-o eră suprasaturată de stimuli vizuali, este esențial ca artștii la început de drum să apară cu consecvență în fața publicului și să se folosească inteligent de toate instrumentele pe care tehnologia le pune la dispoziție.

Cred în șansele lor de afirmare aici și peste hotare – de altfel există nume pe care le-am avut alături la DIPLOMA Show și care au reușit apoi să aibă un traseu extraordinar și să devină cunoscute în industriile lor.

Cu siguranță este loc de creștere în continuare, iar dacă ne uităm la producția artistică a generației de acum, vedem o diversitate de abordări, perspective și medii de lucru care ne dau de înțeles că generația nouă este într-o continuă căutare a celor mai potrivite forme de exprimare și a unui stil artistic personal. Atât timp cât există curiozitate continuă din partea publicului, cred că piața de artă și design se va dezvolta în continuare într-un ritm din ce în ce mai bun.

Pe lângă asta, cred că este nevoie de susținerea noastră, a tuturor. Iar prin asta mă refer la existența unor obiective și strategii aferente – pentru branding de țară, pentru diplomație culturală, pentru încurajarea anteprenoriatului creativ, a cercetării și inovării, pentru îmbunătățirea sistemului de educație, pentru creșterea consumului cultural, pentru creștere economică și așa mai departe. În acest fel, nu am mai vorbi doar despre scene creative, ci am putea vorbi despre industrii coagulate, care să fie funcționale și performante, și dincolo de reputația internațională extrem de bună și marcată prin premii, public nișat sau presă specializată.

Sperăm să ajungem acolo și noi construim de 10 ani în această direcție, prin DIPLOMA Show. Văd pașii mulți pe care i-am făcut, dacă mă uit în urmă, și suntem cu siguranță mai aproape de acest obiectiv decât în 2013. În general, văd o diferență mare între 2023 și 2013 – din ce în ce mai multe dezvoltări imobiliare sau spații publice și comerciale care poartă semnătura unor arhitecți talentați; din ce în ce mai multe produse, branduri și organizații care au o identitate vizuală corectă; din ce în ce mai multe business-uri de fashion care vând bine în țară și în străinătate, din ce în ce mai multe colaborări între designeri și producători mari de mobilă și confecții.

INVESTIGATORIA: Felul în care arată astăzi festivalul este cel pe care l-ați proiectat înainte de organizarea primei ediții? Există, totuși, o sete de cultură, artă și creație pe care ați descoperit-o pe parcurs în rândul publicului?

Andrei Borțun: Este cu siguranță felul în care ne-am dorit și ne-am imaginat că vor sta lucrurile. De-a lungul timpului, am crescut foarte mult audiența acestui festival și cred că am reușit să îl facem cunoscut unor comunități mari de oameni, dat fiind că în fiecare an ajung la Combinatul Fondului Plastic 20.000+ de persoane, în cele 9 zile de festival.

Da, cred că există și a existat mereu această sete de artă și creație – și din ea ne-am hrănit și noi toate demersurile și festivalurile pe care continuăm să le organizăm în cadrul industriilor creative. Există setea, la fel cum există și nevoia de a continua să oferim produse culturale relevante, care să coaguleze comunități, să demonstreze că un viitor mai optimist și mai bun este posibil și că rezultatele muncii creative pot să bucure, să motiveze și să anime oamenii.

Carmen Dumitrescu
Carmen Dumitrescu
Jurnalist de investigație, cu o activitate jurnalistică bogată. Mediafax, G4Media, Europa FM, Realitatea.net sunt doar câteva dintre publicațiile cu care a colaborat de-a lungul vremii. A absolvit programul de cercetare și investigație "Edward R. Murrow" în Statele Unite ale Americii, în cadrul Poynter Institute din Florida. A fost premiată în cadrul Galei Superscrieri în anul 2019, obținând premiul din cadrul secțiunii "Presă Locală". Premiată de Ambasada SUA în cadrul evenimentului "Romanian Women of Courage" în anul 2019. Carmen este și scriitor, având până în prezent cinci romane publicate, cea mai recentă apariție editorială a sa fiind cartea "Cei care nu mint".
ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Articole Populare

spot_img
spot_img

Articole Populare