Despre înșelarea SUMAL au vorbit de-a lungul timpului mai mulți activiști de mediu. Printre ei se numără și Tiberiu Boșutar, cunoscut pentru faptul că și-a transformat garsoniera în care locuiește într-un fel de laborator în care documentează metode de furt, folosindu-se de experiența pe care o are în teren și de discuțiile cu cei implicați pentru a găsi soluții care să ducă la diminuarea fenomenului de furt de lemn. Într-un interviu acordat publicației noastre, Tiberiu Boșutar ne-a povestit cum se fură lemn în România, fără ca deranjul pentru ministerul de resort să fie prea mare.
Acum, asociația Agent Green a publicat un raport privind zece metode prin care se fură lemnul României, arătând că SUMAL a fost viciat încă de la lansare cu scopul de a menține dimensiunea tăierilor ilegale și nedescoperite la un volum cât mai mare.
Metoda teleportării, metoda călătoriei în timp, metoda evaporării sau a sublimării sunt doar câteva dintre modalitățile prin care se poate fura lemn în România, cu știința Ministerului Mediului care nu mișcă un deget pentru a remedia lucrurile.
În raportul realizat de Agent Green se arată cum metoda transportului offline, cunoscută mai degrabă ca „metoda evaporării” constituie un viciu deliberat a programării SUMAL 2.0 care a fost utilizată și funcționează la scară largă de 20 de luni, adică încă de la lansare.
În ce constă această metodă ne explică specialiștii Agent Green:
„Poate cea mai gravă dintre metode este cea a transporturilor evaporate, adică invizibile în SUMAL care îi pune pe polițiști, jandarmi și inspectori ai gărzii forestiere în imposibilitatea aplicării legii. Acestă metodă este facilitată de programarea defectuoasă și deliberată a SUMAL în cazurile frecvente în care transportatorii circulă încărcați cu lemn și rămân necontrolați pe întregul traseu având datele mobile oprite. După livrare, transportatorii șterg aplicația din terminalul mobil astfel încât datele introduse offline să nu se transmită niciodată către serverul SUMAL. Aceștia reinstalează aplicația la fiecare transport de un număr nelimitat de ori pentru a introduce offline date pe care le-ar încărca online doar în cazul unui control pe traseu.”
Deși metoda e cunoscută inclusiv la Minister și există modalități de a o combate, lucrurile merg în continuare așa.
Deși inginerul silvic Cătălin Turiga explică foarte clar cum poate fi soluționată problema:
„Completarea normelor aprobate prin HG 497/2020 cu interzicerea emiterii unui nou aviz de însoțire pentru mijloacele de transport care înregistrează curse precedente nefinalizate conform prevederilor legale.
Reprogramarea SUMAL în așa fel încât informațiile despre un transport offline să persiste în terminal chiar și după dezinstalarea aplicației și reinsatalrea acesteia. Aceste informații ar fi transferate către serverele SUMAL imediat ce utilizatorul și-ar instala aplicația din nou și ar intra online.
Depistarea și blocarea operatorilor să se efectueze în mod automat de aplicația Sumal 2.0 Avize ale cărei funcții trebuie dezvoltate în acest sens.
Ar fi fost descurajatoare includerea în Legea 171/2010 a unei sancțiuni contravenționale însemnate dublate de masura confiscării valorice a cantităților dispărute astfel din circuitul trasabilității lemnului și retragerea calității de transportator profesionist. Tot în Legea 171/2010 ar trebui reintrodusă măsura de confiscare fizică atunci când un asemenea transport este depistat în trafic și abilitarea Jandarmeriei cu competențe de aplicare a legii.
Ține de onoarea Guvernului să demită un ministru al mediului care a are cunoștință despre deficiențele sistemice majore deliberate operaționalizate acum 21 de luni sub mandatula aceluiași ministru.
Mai este necesară și obligativitatea emiterii unui singur aviz pentru fiecare cursă/mijloc de transport în care să fie înscriși toți beneficiarii cu adresele aferente de descărcare a mărfii, indiferent de numărul lor. Pentru aceste situații Aplicația Sumal trebuie să ofere fotografii cu stadiul încărcăturii după fiecare predare către beneficiar.”
Astfel problemele sistemului SUMAL 2.0 și felul în care niciodată nu se aplică legile până la capăt în materie de mediu fac ca aceste modalități de furt să funcționeze de fiecare dată. Iar efectele sunt sistemice, pentru că aceste furturi afectează nu doar ecosistemul, ci și economia țării.